Barok Ensemble Armonico Tributo

Barok Ensemble Armonico Tributo


25 september 2022

De musici
Het Ensemble Armonico Tributo (= Eerbetoon aan de Harmonie) bestaat uit zes oude muziekspecialisten, die zich in Corona tijd hebben verenigd om de passie voor oude muziek te blijven delen. De leden van het gezelschap hebben allen gestudeerd aan gerenommeerde conservatoria in binnen- en buitenland. Zij streven ernaar ook minder vaak uitgevoerde meesterwerken ten gehore te brengen. De musici zullen zich zelf aan ons voorstellen en een korte toelichting geven op het programma.

De muziek
In 1724 publiceerde François Couperin een verzameling instrumentale werken onder de titel Les Goûts-Réünis. Deze titel was programmatisch omdat hij een voorstander was van de 'gemengde smaak', de vermenging van elementen uit de Franse en Italiaanse stijl. In Duitsland deden verschillende componisten hetzelfde: ze verwerkten in hun muziek verschillende buitenlandse stijlen. De eerste pleitbezorger van de 'gemengde smaak' was Georg Muffat. Zijn motivatie was ook van politieke aard. "De oorlogszuchtige wapens en hun oorzaken zijn verre van mij; de noten, strijkers en mooie muzikale geluiden zijn mijn dagelijkse bekommernis, en terwijl ik de Franse stijl meng met die van de Duitsers en de Italianen, voer ik geen oorlog, maar waarschijnlijk geef aan die mensen een voorbeeld van gewenste harmonie en zoete vrede".

Het programma 

Girolamo Frescobaldi (1583-1643)

Canzon prima a 4, Canto Alto Tenor Basso ‘Sopra Rugier’

Canzon seconda a 4, Canto Alto Tenor Basso ‘Sopra Romanesca’

William Lawes (1602-1645)

Royall Consort nr. 9 in F:

Pavin-Aire-Alman-Corant-Alman 2-Corant 2-Saraband

Royall Consort nr. 6 in D:

Fantazy-Aire-Alman-Corant-Ecco-Aire Moriss

Pauze

Bernardo Storace (1637-1707)

Aria sopra La Spagnoletta (orgel solo)

Georg Muffat (1653-1704)

Sonate 1 uit Armonico Tributo:

Grave-Allegro e presto-Allemanda-Grave-Gavotte-Grave-Menuet

Georg Friedrich Händel (1685-1759)

Orgelconcert nr. 3 in g

Adagio-allegro-adagio-allegro


De componisten

Girolamo Frescobaldi (1583-1643) was een Italiaans componist en organist in de Renaissance en vroege barok. Hij werkte voornamelijk in Rome als organist van de Sint Pieter aldaar. Zijn invloed op de ontwikkeling van de klaviermuziek is zeer groot geweest. Zijn naam leeft tot op de dag ook voort als naam van een beroemd Italiaans wijnhuis.

William Lawes (1602-1645) kwam uit een muzikale familie; zijn talent werd snel ontdekt, zodat hij al jong in de leer mocht bij John Coprario, een hoog aangeschreven componist uit die tijd. Koning Karel I van Engeland was een studiegenoot van Lawes, met wie hij dikwijls musiceerde. In 1635 werd hij tot hof- componist benoemd. Zijn muziek is tot lang na zijn dood geprezen als behorend tot de beste Engelse barokmuziek. De reeks consort suites was gericht op een groot publiek en is daarom relatief eenvoudig van structuur. De werken zijn opgebouwd naar Italiaans model en munten uit in harmonische elegantie.

Bernardo Storace (1637-1707) was een Italiaans componist over wiens leven bijna niets bekend is. Hij was zeer geïnteresseerd in variatievormen; de gespeelde Aria sopra La Spagnoletta bevat patronen van 24 maten en is gebaseerd op een 16e -eeuws Florentijns manuscript.

Georg Muffat (1653-1704) werd geboren in de Franse Alpen en studeerde in Parijs bij Lully,; hij werd tevens opgeleid in Jezuïetencolleges en studeerde rechten in Ingolstadt. Daarna concentreerde hij zich helemaal op de muziek en werkte hij als musicus in Wenen, Praag en Salzburg (1678).  In Rome maakte hij kennis met Corelli en diens concerti grossi. Door al deze ervaringen werd zijn stijl een versmelting van Franse, Duitse en Italiaanse elementen, waardoor hij wel een kosmopoliet van de muziek wordt genoemd.

Georg Friedrich Händel (1685-1759) werd in Halle geboren in het zelfde jaar als J.S. Bach, niet ver van diens geboorteplaats Eisenach. Toch hebben zij elkaar nooit ontmoet! Bach had grote bewondering voor Händel, maar dat was niet wederzijds. Händel vertrok op 18 jarige leeftijd naar Hamburg, waar hij groot succes oogstte met zijn eerste opera. Hij reisde 3 jaar later af naar Florence nadat hij kennis gemaakt had met een Florentijnse prins uit de Medici familie! Daar maakte hij kennis met de Italiaanse  muziek die op dat moment toonaangevend was in Europa. Vier jaar later was zijn roem internationaal gevestigd en was zijn muziekstijl diep doordrongen van zuidelijk temperament en Italiaanse lyriek.

Volledige kalender bekijken