Johannette Zomer - sopraan en Fred Jacobs - theorbe

Johannette Zomer - sopraan en Fred Jacobs - theorbe


12 juni 2022

 

PROGRAMMA -  Nuove Musiche

Giulio Caccini  (1551 – 1618)
Amor, io parto
Vaga su spin’ascosa
Al fonte al prato
Amarilli mia bella

Luigi Rossi  (ca. 1597 – 1653)
A chi lasso credero
Come è breve il gioir
Amor s’io mi querelo

Giovanni Girolamo Kapsperger   (ca. 1580-1651)  
Preludio
Passacaglia
Dove mi lasci
Già risi del mio mal
Avrilla mia
Figlio dormi

Michel Lambert  (ca. 1610 – 1696)   
Vous éprouver
Ombre de mon amant
Vos mépris chaque jour

Charles Hurel  (fl. ca.1665-1692)  
Pièces de théorbe in D groot:
Prélude
Courante
Les Pellerins (JB Lully, Ballet royal, 1662)

Nicholas Lanier   (1588 – 1666)  
Mark how the blushful morn
No more shall meads be deck’d with flowers

Henry Purcell  (ca. 1659 – 1695)  
Farewell all joy
Music for a while

 

JOHANNETTE ZOMER

Na eerst enige jaren als microbiologisch analiste te hebben gewerkt, begon sopraan Johannette Zomer haar zangopleiding bij Charles van Tassel aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam, alwaar ze haar zij haar diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Sindsdien ontving ze coaching van Diane Forlano (London) en Marlena Malas (New York).

Het repertoire van Johannette reikt van de Middeleeuwen tot en met de 20e eeuw, met als gevolg een zeer gevarieerde en omvangrijke concertpraktijk. Zij werkte daarom niet alleen met belangrijke barokspecialisten zoals Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Frans Brüggen, Thomas Hengelbrock, Ivor Bolton, Jordi Savall en René Jacobs, maar ook met dirigenten als Ivan Fischer, Jaap van Zweden, Daniel Harding, Valery Gergiev en Ed Spanjaard. Verder geeft Johannette regelmatig recitals met zowel theorbist Fred Jacob als forte-piano specialist Arthur Schoonderwoerd. Met Fred bereidt zij momenteel een Dowland recital voor.

Haar operadebuut maakte zij bij de Nationale Reisopera in oktober 1996, toen ze de page Tebaldo vertolkte in Guiseppe Verdi's Don Carlo. Sindsdien stond zij meerdere malen op de operabühne in rollen als Belinda, Pamina, Euridice, Dalinda en Ilia maar ook als Mélisande en Amanda (uit Ligeti's 'Le Grand Macabre').

In 2013 richtte zij haar eigen ensemble op, het Tulipa Consort, en heeft sindsdien op verschillende grote podia  in Europa haar voornamelijk 17e eeuwse programma’s mogen uitvoeren (o.a. Göttingen, Saintes, Amsterdam). In het voorjaar van 2016 kwam de eerste cd van het ensemble uit: LAUDATE!, met prachtige Canti Sacri van Antonio Vivaldi, en in het najaar van 2017 een BACH cd uit met duetten voor sopraan en hobo onder de naam JuSt BACH, in samenwerking met hoboïst Bart Schneemann (Channel Classics).

En in 2016 richtte zij in haar woonplaats Zutphen een academie op, de Zomer Academie Zutphen, waarmee zij masterclasses, workshops, koorprojecten, meerdaagse muziekfestivals en operaproducties organiseert, zo een platform creëerend voor jonge professionals, studenten en amateur musici.

 

FRED JACOBS

Fred Jacobs studeerde luit en theorbe bij Anthony Bailes aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam.
Hij is lid van The Gabrieli Consort and Players en het Barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging. Sinds1997 is hij als theorbist verbonden aan het   Monteverdi-ensemble van de Bayerische Staatsoper in München, dat in heel Europa naam maakte met zijn Monteverdi- en Cavalli-producties.

Fred Jacobs treedt op met zangers als Johannette Zomer, Charles Daniels en Maarten Koningsberger en geeft recitals met o.a. gambiste Mieneke van der Velden en barokvioliste Lidewij van der Voort. Met hen maakte hij een groot aantal cd’s gewijd aan componisten als Caccini, Marais, Lambert en Kapsperger.
Hij is medeoprichter van The Locke Consort, dat met zijn opnamen van Jenkins, Locke en Purcell naam maakte op het gebied van Engelse kamermuziek uit de 17e eeuw.

Voor het Britse label Metronome nam hij het oeuvre voor theorbe op van Robert de Visée. Het tweede album in deze serie ontving een ‘outstanding nomination’ van het Britse International Record Review. In 2019 verscheen Virtù e Nobiltà, een cd met werken van de theorbe-virtuoos Giovanni Girolamo Kapsperger.

Jacobs is veelvuldig te gast op belangrijke festivals voor oude muziek in Europa en de Verenigde Staten. Hij werkte met dirigenten als Gustav Leonhardt, Frans Brüggen, Christopher Hogwood, Ton Koopman, Ivor Bolton, Andrew Parrott, Marc Minkowski en Richard Egarr.

Hij geeft masterclasses rond het Franse Air de Cour, het Engelse luitlied (o.m. met Emma Kirkby) en de Italiaanse monodie. Jacobs is als docent luit en theorbe verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam.
Zijn onderzoek, publicaties en lezingen richten zich op verschillende aspecten van de luit en theorbe in de 17eeeuw.

Volledige kalender bekijken