Orgelconcert Wilbert Berendsen

Orgelconcert Wilbert Berendsen


22 juli 2021

Zomeravond-orgelconcert

Freytag-orgel:
Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Fantasie TWV33/7: Presto-Largo-Presto
Fantasie TWV33/8: Presto-Cantabile-Presto

Flentrop-orgel:
Johan Beeftink (geb. 1941)
Partita "Christe qui lux es et dies":

Walcker-orgel
Eelke Mobach (1836-1898)
Prelude en Fuga in d

Healey Willan (1880-1968)
Chorale Prelude on a melody by Orlando Gibbons (Song 13)
Chorale Prelude on a melody by Melchior Vulpius (Gelobt sei Gott)

Jean Langlais (1907-1991)
Uit "Neuf Pièces":
- Chant héroique
- Chant de paix
- Chant de Joie

Over het programma
Met frisse muziek van Telemann, vlot en verrassend geschreven, opent dit concert op het oudste orgel van de Martinikerk. De in totaal 36 fantasieën zijn vaak in paren geschreven, en de componist vraagt ons na de tweede fantasie van elk paar de eerste nog eens te herhalen, waardoor een suite-achtige structuur ontstaat.

Voor het Flentrop-orgel koos Wilbert Berendsen muziek uit het begin van de jaren 80 van de vorige eeuw, in een frisse eigentijdse stijl, teruggrijpend op oude vormen, geschreven door Johan Beeftink. De partituur (oorspronkelijk verschenen in het Anlooër Orgelboek) opent met een notatie van de hymne, die zingend zal worden voorgedragen. Het laatste deel van dit recital, op het Walcker-orgel, opent met de schitterende Prelude en Fuga van Eelke Mobach. Het stuk van deze in Bolsward geboren componist ademt tradities en stijl van onder anderen Mendelssohn, Rheinberger en zelfs Stainer. Het combineert prachtig en degelijk passagewerk met een krachtige retoriek en structuur en gevoelige, zangerige recitatieven, die het verhaal van het stuk van begin tot eind boeiend maken.

De Engelse componist Wilan schreef een groot aantal koraalbewerkingen voor orgel, waarbij hij zowel melodie als tekst duidelijk op de voorgrond laat treden. De muziek is toegankelijk en verrassend qua harmonische wendingen en vrijheid. Een genot om te spelen en te beluisteren.

Met de Franse mystiek van Langlais wordt het concert afgesloten. Net als eerdergenoemde Mobach is deze componist blind vanaf zijn jonge jaren. Wilbetrt Berendsen over dit stuk: “Ik kan geen genoeg krijgen van deze klanken, die rechtstreeks uit de natuur lijken te komen, net als bijvoorbeeld bij Tournemire en Messiaen. Onverwachte kleuren en texturen, wars van cultivering, fris, soms ruw, maar altijd eerlijk en oorspronkelijk. En dan te bedenken dat deze woeste heroiek, hemelse vredigheid én werkelijk uitzinnige vreugde, opborrelden in een door de Tweede Wereldoorlog verscheurde wereld.

Over Wilbert Berendsen
Wilbert Berendsen is cantor-organist van de Martinikerk te Doesburg, waar hij de vaste bespeler is van de drie prachtige orgels. In 2015 werd hij benoemd tot Stadsorganist van de gemeente Doesburg. Hij studeerde orgel bij Hans van Nieuwkoop en behaalde in 1997 zijn diploma Uitvoerend Musicus. Daarnaast studeerde hij kerkmuziek en volgde hij een applicatieopleiding koordirectie voor vakmusici. Hij heeft een bloeiende lespraktijk voor organisten in de hele Achterhoek en daarbuiten. Verder is hij dirigent van onder meer het Bachkoor Doetinchem. Hij geeft orgelconcerten in binnen- en buitenland.

Composities verschenen in talrijke bundels en tijdschriften. Recentelijk studeerde hij beiaard bij Frans Haagen aan de Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht, en studeerde augustus 2020 als Master af. Naast zijn uitvoerende muzikale activiteiten is Wilbert een getalenteerd software-ontwikkelaar. Zijn open source muziek-editor Frescobaldi maakte in 2017 deel uit van het prestigieuze Google Summer of Code project en is inmiddels de de facto editor geworden voor vele muziekzetters. Sinds voorjaar 2021 verricht hij part-time programmeerwerk in de afdeling Research & Development van een grote onderneming op het gebied van digitale gesampelde orgels.

Volledige kalender bekijken