Pieter-Jan Belder en Kate Clark

Pieter-Jan Belder en Kate Clark


20 januari 2019

Locatie: Gasthuiskerk

Toegangsprijzen:
€ 17,50
Kaarten zijn online te bestellen via de website van de Gasthuiskerk of op de dag van het concert zelf in de Gasthuiskerk vanaf 14.30 uur.

Programma:
J.S. Bach (1685-1750)
* Fluitsonates

Johann Sebastian Bach schreef een vijftal sonates voor fluit, waarvan er 3 zullen klinken tijdens dit concert in de Gasthuiskerk in Doesburg. Daarnaast schreef hij een bijzonder stuk voor fluit solo zonder begeleiding, een zeldzaamheid. Het stuk neemt hiermee een bijzondere plaats in het oeuvre van Bach in en is vergelijkbaar met de solo suites voor cello en de partita’s en sonates voor viool-solo. Van de sonate in A dur is het eerste deel niet compleet overgeleverd en is daardoor niet zo vaak te beluisteren tijdens concerten. Tijdens dit concert klinkt dan ook een reconstructie hiervan. De sonate in b kleine terts daarentegen behoort tot de bekendste van de fluitsonates en is opvallend door zijn enorme omvang van meer dan 20 minuten. In deze sonates speelt het klavecimbel een gelijkwaardige solo-rol met de fluit. De sonate in e kleine terts is echter een sonate voor fluit en basso continuo en laat de klavecinist vrij in het invullen van zijn partij en nodigt uit tot improvisatie, waarvan de openingsmaten van het derde deel een duidelijk voorbeeld zijn. De Ouverture in Franse stijl is een klavecimbel solo werk. Hieruit zullen 4 delen klinken. Bach publiceerde dit werk samen met het Italiaans concert in zijn Clavierübung II. Net als bij het Italiaans concert valt de orkestrale schrijfwijze op die Bach hanteert voor het klavecimbel. Het werk is ook alleen geschikt voor een klavecimbel met twee klavieren, waardoor het mogelijk is het verschil tussen de solo- en tutti passages duidelijk voor het voetlicht te brengen.
Kate speelt een kopie van een fluit van Buffardin, die naast fluitist en componist actief was als fluitenbouwer. Hij werkte van 1715 tot 1749 in Dresden, waar hij en Bach elkaar zeker ontmoet hebben en voor wie ook de fluitsolo in Bach Hohe Messe geschreven is. De fluit is nog lager gestemd dan we gewend zijn, nl op 400 hrz, bijna een hele toon lager dan de huidige stemhoogte.

Pieter-Jan Belder werkt als continuo-speler met ensembles als het Collegium Vocale Gent, Camerata Trajectina, het Gesualdo Consort, het Koninklijk Concertgebouworkest, het Orkest van de 18de Eeuw en de Nederlandse Bachvereniging!

Kate Clark is een gepassioneerde specialiste van de renaissancefluit. Ze werkte met ensembles als Cantus Collin, Les Musiciens du Louvre, Apollo Ensemble, Amphion Ensemble, Orchestra of the 18th century and Amsterdam Baroque Orchestra. Sinds 1996 is ze docente historische fluiten op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

[addtoany]

Volledige kalender bekijken