My Calendar

Evenementen in april 2021–september 2022

  • - Musica Vocale o.l.v. Rob Vermeulen
    Musica Vocale o.l.v. Rob Vermeulen

    Musica Vocale o.l.v. Rob Vermeulen


    10 oktober 2021

    Musica Vocale uit Wageningen olv Rob Vermeulen met Ein Deutsches Requiem van Johannes Brahms, uitvoering met

    Lenneke Ruiten, sopraan; Daniël Hermán Mostert, bariton; Wim Roelfsema, orgel; Martin Geessinck, pauken

     

    Over Brahms' Ein Deutsches Requiem

    De titel van Brahms’ Deutsches Requiem is misleidend. De tekst is weliswaar Duits, maar ìs het ook een Requiem (dodenmis)? Brahms selecteerde teksten uit het Oude en Nieuwe testament en maakte een religieus werk voor de concertpraktijk. Het Requiem is bedoeld als troostmuziek voor allen die geliefden te betreuren hebben en bezorgd zijn om de eindigheid van hun eigen bestaan. Het is een hooglied van de troost en heeft daardoor universele betekenis. Het monumentale Deutsches Requiem beleefde zijn première op 10 april 1868 in de Dom van het Noordduitse Bremen onder leiding van Brahms zelf. Met zijn lengte van zeventig minuten is het is Brahms’ langste compositie.

  • - Luthers Bach Ensemble - Famous Cantatas
    Luthers Bach Ensemble - Famous Cantatas

    Luthers Bach Ensemble - Famous Cantatas


    14 november 2021

    We zijn gehouden aan de coronamaatregelen:
    1. De coronatoegangstest met identiteitscontrole. We checken de QR-code op uw telefoon of de papieren versie.
    2. Digitale verkoop  van de tickets. Lukt het u niet om digitaal uw concert te boeken of kunt u niet internetbankieren? We helpen u graag. Mail naar info@stidomu.nl of bel met Reinoud Egberts op 06 53 67 17 15

     

     

     

     

     

     


    Luthers Bach Ensemble (ripiënisten, solisten & barok-orkest) o.l.v. Tymen Jan Bronda

    met Kristen Witmer (sopraan) | Gerben van der Werf (altus) | William Knight (tenor) | Marc Pantus (bas)

    Programma
    Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 140
    Herr Christ, der einge Gottessohn, BWV 96
    Wachet! betet! betet! wachet!, BWV 70 

    Bach schreef meer dan 300 vooral kerkelijke cantates (zangstukken) die tijdens de kerkdienst werden gebruikt. Enkele juweeltjes worden door het LBE op indringende wijze vertolkt, zoals ook door hen de afgelopen jaren in de Martinikerk te Doesburg de Matthäus en Johannes Passion werden uitgevoerd: dramatisch en expressief! 

    Het Luthers Bach Ensemble werd in 2006 opgericht vanuit de wens Bachcantates ten gehore te brengen op basis van de authentieke uitvoeringspraktijk. Het LBE stelt zich ten doel het publiek te betrekken bij de emotionele rijkdom en intense dramatiek van de barokmuziek, bij voorbeeld door scenische uitvoeringen. Dat sluit aan bij de opvattingen uit de tijd van Bach dat muziek via de emotie inzicht verschaft in de essentiële aspecten van het leven. 

    Praktische info
    - We zijn gehouden aan het hanteren van de coronacheck
    - Concert met pauze
    - Prijs inclusief een pauzedrankje

  • - Geannuleerd: Kerst-orgelconcert Gijs van Schoonhoven
    Geannuleerd: Kerst-orgelconcert Gijs van Schoonhoven

    Geannuleerd: Kerst-orgelconcert Gijs van Schoonhoven


    26 december 2021

    We zijn gehouden aan de coronamaatregelen:
    1. De coronatoegangstest met identiteitscontrole. We checken de QR-code op uw telefoon of de papieren versie.
    2. Digitale verkoop  van de tickets. Lukt het u niet om digitaal uw concert te boeken of kunt u niet internetbankieren? We helpen u graag. Mail naar info@stidomu.nl of bel met Reinoud Egberts op 06 53 67 17 15


     

    Op 2e Kerstdag, 26 december 2021, speelt Gijs van Schoonhoven de cyclus La Nativité du Seigneur van Olivier Messiaen: uitsluitend op het Walcker-orgel.

    De toegangsprijzen zijn € 12 en voor donateurs € 10.
    Dat concert is in samenwerking met het project Dromen als Messiaen. Die samenwerking houdt in dat er een lichtshow bijgevoegd wordt.

    Dit lees je op hun website www.dromenalsmessiaen.nl

    Wat als je klanken niet alleen hoort, maar ook ziet in kleur?
    De Franse organist en componist Olivier Messiaen verbond kleuren aan klanken wanneer hij zijn stukken componeerde. In ‘Dromen als Messiaen’ duik je voor even in deze bijzondere wereld waar klank en kleur samengaan. Stel je voor: een intense audiovisuele performance met verglijdende beelden en kleuren op het orgel zelf.

    Messiaens ‘La Nativité du Seigneur’, gebaseerd op het kerstverhaal, wordt uitgevoerd als nooit tevoren. De live-gegenereerde beelden zijn gebaseerd op de negen pasteltekeningen die de Franse schilder Charles Blanc-Gatti (1890-1966) maakte naar aanleiding van een van de eerste uitvoeringen van ‘La Nativité du Seigneur’ in 1936. Blanc-Gatti, die bevriend was met Messiaen, was een van de grondleggers van het Musicalisme, een kunststroming waarbij schilders theorieën over het verband tussen klank en kleur in praktijk brachten.

    De kleuranimaties in ‘Dromen als Messiaen’ worden gegenereerd op basis van de specifieke klankkleuren die bij elk orgel en bij elk stuk verschillend zijn. Zo is iedere uitvoering op elk orgel uniek. ‘Dromen als Messiaen’ wordt gerealiseerd door audiovisueel componist Marcel Wierckx, en musicus en beeldend kunstenaar Johan Luijmes, naar een idee van laatstgenoemde.

     

     

     

  • - Johannette Zomer - sopraan en Fred Jacobs - theorbe
    Johannette Zomer - sopraan en Fred Jacobs - theorbe

    Johannette Zomer - sopraan en Fred Jacobs - theorbe


    12 juni 2022

     

    PROGRAMMA -  Nuove Musiche

    Giulio Caccini  (1551 – 1618)
    Amor, io parto
    Vaga su spin’ascosa
    Al fonte al prato
    Amarilli mia bella

    Luigi Rossi  (ca. 1597 – 1653)
    A chi lasso credero
    Come è breve il gioir
    Amor s’io mi querelo

    Giovanni Girolamo Kapsperger   (ca. 1580-1651)  
    Preludio
    Passacaglia
    Dove mi lasci
    Già risi del mio mal
    Avrilla mia
    Figlio dormi

    Michel Lambert  (ca. 1610 – 1696)   
    Vous éprouver
    Ombre de mon amant
    Vos mépris chaque jour

    Charles Hurel  (fl. ca.1665-1692)  
    Pièces de théorbe in D groot:
    Prélude
    Courante
    Les Pellerins (JB Lully, Ballet royal, 1662)

    Nicholas Lanier   (1588 – 1666)  
    Mark how the blushful morn
    No more shall meads be deck’d with flowers

    Henry Purcell  (ca. 1659 – 1695)  
    Farewell all joy
    Music for a while

     

    JOHANNETTE ZOMER

    Na eerst enige jaren als microbiologisch analiste te hebben gewerkt, begon sopraan Johannette Zomer haar zangopleiding bij Charles van Tassel aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam, alwaar ze haar zij haar diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Sindsdien ontving ze coaching van Diane Forlano (London) en Marlena Malas (New York).

    Het repertoire van Johannette reikt van de Middeleeuwen tot en met de 20e eeuw, met als gevolg een zeer gevarieerde en omvangrijke concertpraktijk. Zij werkte daarom niet alleen met belangrijke barokspecialisten zoals Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Frans Brüggen, Thomas Hengelbrock, Ivor Bolton, Jordi Savall en René Jacobs, maar ook met dirigenten als Ivan Fischer, Jaap van Zweden, Daniel Harding, Valery Gergiev en Ed Spanjaard. Verder geeft Johannette regelmatig recitals met zowel theorbist Fred Jacob als forte-piano specialist Arthur Schoonderwoerd. Met Fred bereidt zij momenteel een Dowland recital voor.

    Haar operadebuut maakte zij bij de Nationale Reisopera in oktober 1996, toen ze de page Tebaldo vertolkte in Guiseppe Verdi's Don Carlo. Sindsdien stond zij meerdere malen op de operabühne in rollen als Belinda, Pamina, Euridice, Dalinda en Ilia maar ook als Mélisande en Amanda (uit Ligeti's 'Le Grand Macabre').

    In 2013 richtte zij haar eigen ensemble op, het Tulipa Consort, en heeft sindsdien op verschillende grote podia  in Europa haar voornamelijk 17e eeuwse programma’s mogen uitvoeren (o.a. Göttingen, Saintes, Amsterdam). In het voorjaar van 2016 kwam de eerste cd van het ensemble uit: LAUDATE!, met prachtige Canti Sacri van Antonio Vivaldi, en in het najaar van 2017 een BACH cd uit met duetten voor sopraan en hobo onder de naam JuSt BACH, in samenwerking met hoboïst Bart Schneemann (Channel Classics).

    En in 2016 richtte zij in haar woonplaats Zutphen een academie op, de Zomer Academie Zutphen, waarmee zij masterclasses, workshops, koorprojecten, meerdaagse muziekfestivals en operaproducties organiseert, zo een platform creëerend voor jonge professionals, studenten en amateur musici.

     

    FRED JACOBS

    Fred Jacobs studeerde luit en theorbe bij Anthony Bailes aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam.
    Hij is lid van The Gabrieli Consort and Players en het Barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging. Sinds1997 is hij als theorbist verbonden aan het   Monteverdi-ensemble van de Bayerische Staatsoper in München, dat in heel Europa naam maakte met zijn Monteverdi- en Cavalli-producties.

    Fred Jacobs treedt op met zangers als Johannette Zomer, Charles Daniels en Maarten Koningsberger en geeft recitals met o.a. gambiste Mieneke van der Velden en barokvioliste Lidewij van der Voort. Met hen maakte hij een groot aantal cd’s gewijd aan componisten als Caccini, Marais, Lambert en Kapsperger.
    Hij is medeoprichter van The Locke Consort, dat met zijn opnamen van Jenkins, Locke en Purcell naam maakte op het gebied van Engelse kamermuziek uit de 17e eeuw.

    Voor het Britse label Metronome nam hij het oeuvre voor theorbe op van Robert de Visée. Het tweede album in deze serie ontving een ‘outstanding nomination’ van het Britse International Record Review. In 2019 verscheen Virtù e Nobiltà, een cd met werken van de theorbe-virtuoos Giovanni Girolamo Kapsperger.

    Jacobs is veelvuldig te gast op belangrijke festivals voor oude muziek in Europa en de Verenigde Staten. Hij werkte met dirigenten als Gustav Leonhardt, Frans Brüggen, Christopher Hogwood, Ton Koopman, Ivor Bolton, Andrew Parrott, Marc Minkowski en Richard Egarr.

    Hij geeft masterclasses rond het Franse Air de Cour, het Engelse luitlied (o.m. met Emma Kirkby) en de Italiaanse monodie. Jacobs is als docent luit en theorbe verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam.
    Zijn onderzoek, publicaties en lezingen richten zich op verschillende aspecten van de luit en theorbe in de 17eeeuw.

  • - Barok Ensemble Armonico Tributo
    Barok Ensemble Armonico Tributo

    Barok Ensemble Armonico Tributo


    25 september 2022

    De musici
    Het Ensemble Armonico Tributo (= Eerbetoon aan de Harmonie) bestaat uit zes oude muziekspecialisten, die zich in Corona tijd hebben verenigd om de passie voor oude muziek te blijven delen. De leden van het gezelschap hebben allen gestudeerd aan gerenommeerde conservatoria in binnen- en buitenland. Zij streven ernaar ook minder vaak uitgevoerde meesterwerken ten gehore te brengen. De musici zullen zich zelf aan ons voorstellen en een korte toelichting geven op het programma.

    De muziek
    In 1724 publiceerde François Couperin een verzameling instrumentale werken onder de titel Les Goûts-Réünis. Deze titel was programmatisch omdat hij een voorstander was van de 'gemengde smaak', de vermenging van elementen uit de Franse en Italiaanse stijl. In Duitsland deden verschillende componisten hetzelfde: ze verwerkten in hun muziek verschillende buitenlandse stijlen. De eerste pleitbezorger van de 'gemengde smaak' was Georg Muffat. Zijn motivatie was ook van politieke aard. "De oorlogszuchtige wapens en hun oorzaken zijn verre van mij; de noten, strijkers en mooie muzikale geluiden zijn mijn dagelijkse bekommernis, en terwijl ik de Franse stijl meng met die van de Duitsers en de Italianen, voer ik geen oorlog, maar waarschijnlijk geef aan die mensen een voorbeeld van gewenste harmonie en zoete vrede".

    Het programma 

    Girolamo Frescobaldi (1583-1643)

    Canzon prima a 4, Canto Alto Tenor Basso ‘Sopra Rugier’

    Canzon seconda a 4, Canto Alto Tenor Basso ‘Sopra Romanesca’

    William Lawes (1602-1645)

    Royall Consort nr. 9 in F:

    Pavin-Aire-Alman-Corant-Alman 2-Corant 2-Saraband

    Royall Consort nr. 6 in D:

    Fantazy-Aire-Alman-Corant-Ecco-Aire Moriss

    Pauze

    Bernardo Storace (1637-1707)

    Aria sopra La Spagnoletta (orgel solo)

    Georg Muffat (1653-1704)

    Sonate 1 uit Armonico Tributo:

    Grave-Allegro e presto-Allemanda-Grave-Gavotte-Grave-Menuet

    Georg Friedrich Händel (1685-1759)

    Orgelconcert nr. 3 in g

    Adagio-allegro-adagio-allegro


    De componisten

    Girolamo Frescobaldi (1583-1643) was een Italiaans componist en organist in de Renaissance en vroege barok. Hij werkte voornamelijk in Rome als organist van de Sint Pieter aldaar. Zijn invloed op de ontwikkeling van de klaviermuziek is zeer groot geweest. Zijn naam leeft tot op de dag ook voort als naam van een beroemd Italiaans wijnhuis.

    William Lawes (1602-1645) kwam uit een muzikale familie; zijn talent werd snel ontdekt, zodat hij al jong in de leer mocht bij John Coprario, een hoog aangeschreven componist uit die tijd. Koning Karel I van Engeland was een studiegenoot van Lawes, met wie hij dikwijls musiceerde. In 1635 werd hij tot hof- componist benoemd. Zijn muziek is tot lang na zijn dood geprezen als behorend tot de beste Engelse barokmuziek. De reeks consort suites was gericht op een groot publiek en is daarom relatief eenvoudig van structuur. De werken zijn opgebouwd naar Italiaans model en munten uit in harmonische elegantie.

    Bernardo Storace (1637-1707) was een Italiaans componist over wiens leven bijna niets bekend is. Hij was zeer geïnteresseerd in variatievormen; de gespeelde Aria sopra La Spagnoletta bevat patronen van 24 maten en is gebaseerd op een 16e -eeuws Florentijns manuscript.

    Georg Muffat (1653-1704) werd geboren in de Franse Alpen en studeerde in Parijs bij Lully,; hij werd tevens opgeleid in Jezuïetencolleges en studeerde rechten in Ingolstadt. Daarna concentreerde hij zich helemaal op de muziek en werkte hij als musicus in Wenen, Praag en Salzburg (1678).  In Rome maakte hij kennis met Corelli en diens concerti grossi. Door al deze ervaringen werd zijn stijl een versmelting van Franse, Duitse en Italiaanse elementen, waardoor hij wel een kosmopoliet van de muziek wordt genoemd.

    Georg Friedrich Händel (1685-1759) werd in Halle geboren in het zelfde jaar als J.S. Bach, niet ver van diens geboorteplaats Eisenach. Toch hebben zij elkaar nooit ontmoet! Bach had grote bewondering voor Händel, maar dat was niet wederzijds. Händel vertrok op 18 jarige leeftijd naar Hamburg, waar hij groot succes oogstte met zijn eerste opera. Hij reisde 3 jaar later af naar Florence nadat hij kennis gemaakt had met een Florentijnse prins uit de Medici familie! Daar maakte hij kennis met de Italiaanse  muziek die op dat moment toonaangevend was in Europa. Vier jaar later was zijn roem internationaal gevestigd en was zijn muziekstijl diep doordrongen van zuidelijk temperament en Italiaanse lyriek.