My Calendar

Evenementen in oktober 2021–maart 2023

  • - Musica Vocale o.l.v. Rob Vermeulen
    Musica Vocale o.l.v. Rob Vermeulen

    Musica Vocale o.l.v. Rob Vermeulen


    10 oktober 2021

    Musica Vocale uit Wageningen olv Rob Vermeulen met Ein Deutsches Requiem van Johannes Brahms, uitvoering met

    Lenneke Ruiten, sopraan; Daniël Hermán Mostert, bariton; Wim Roelfsema, orgel; Martin Geessinck, pauken

     

    Over Brahms' Ein Deutsches Requiem

    De titel van Brahms’ Deutsches Requiem is misleidend. De tekst is weliswaar Duits, maar ìs het ook een Requiem (dodenmis)? Brahms selecteerde teksten uit het Oude en Nieuwe testament en maakte een religieus werk voor de concertpraktijk. Het Requiem is bedoeld als troostmuziek voor allen die geliefden te betreuren hebben en bezorgd zijn om de eindigheid van hun eigen bestaan. Het is een hooglied van de troost en heeft daardoor universele betekenis. Het monumentale Deutsches Requiem beleefde zijn première op 10 april 1868 in de Dom van het Noordduitse Bremen onder leiding van Brahms zelf. Met zijn lengte van zeventig minuten is het is Brahms’ langste compositie.

  • - Luthers Bach Ensemble - Famous Cantatas
    Luthers Bach Ensemble - Famous Cantatas

    Luthers Bach Ensemble - Famous Cantatas


    14 november 2021

    We zijn gehouden aan de coronamaatregelen:
    1. De coronatoegangstest met identiteitscontrole. We checken de QR-code op uw telefoon of de papieren versie.
    2. Digitale verkoop  van de tickets. Lukt het u niet om digitaal uw concert te boeken of kunt u niet internetbankieren? We helpen u graag. Mail naar info@stidomu.nl of bel met Reinoud Egberts op 06 53 67 17 15

     

     

     

     

     

     


    Luthers Bach Ensemble (ripiënisten, solisten & barok-orkest) o.l.v. Tymen Jan Bronda

    met Kristen Witmer (sopraan) | Gerben van der Werf (altus) | William Knight (tenor) | Marc Pantus (bas)

    Programma
    Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 140
    Herr Christ, der einge Gottessohn, BWV 96
    Wachet! betet! betet! wachet!, BWV 70 

    Bach schreef meer dan 300 vooral kerkelijke cantates (zangstukken) die tijdens de kerkdienst werden gebruikt. Enkele juweeltjes worden door het LBE op indringende wijze vertolkt, zoals ook door hen de afgelopen jaren in de Martinikerk te Doesburg de Matthäus en Johannes Passion werden uitgevoerd: dramatisch en expressief! 

    Het Luthers Bach Ensemble werd in 2006 opgericht vanuit de wens Bachcantates ten gehore te brengen op basis van de authentieke uitvoeringspraktijk. Het LBE stelt zich ten doel het publiek te betrekken bij de emotionele rijkdom en intense dramatiek van de barokmuziek, bij voorbeeld door scenische uitvoeringen. Dat sluit aan bij de opvattingen uit de tijd van Bach dat muziek via de emotie inzicht verschaft in de essentiële aspecten van het leven. 

    Praktische info
    - We zijn gehouden aan het hanteren van de coronacheck
    - Concert met pauze
    - Prijs inclusief een pauzedrankje

  • - Geannuleerd: Kerst-orgelconcert Gijs van Schoonhoven
    Geannuleerd: Kerst-orgelconcert Gijs van Schoonhoven

    Geannuleerd: Kerst-orgelconcert Gijs van Schoonhoven


    26 december 2021

    We zijn gehouden aan de coronamaatregelen:
    1. De coronatoegangstest met identiteitscontrole. We checken de QR-code op uw telefoon of de papieren versie.
    2. Digitale verkoop  van de tickets. Lukt het u niet om digitaal uw concert te boeken of kunt u niet internetbankieren? We helpen u graag. Mail naar info@stidomu.nl of bel met Reinoud Egberts op 06 53 67 17 15


     

    Op 2e Kerstdag, 26 december 2021, speelt Gijs van Schoonhoven de cyclus La Nativité du Seigneur van Olivier Messiaen: uitsluitend op het Walcker-orgel.

    De toegangsprijzen zijn € 12 en voor donateurs € 10.
    Dat concert is in samenwerking met het project Dromen als Messiaen. Die samenwerking houdt in dat er een lichtshow bijgevoegd wordt.

    Dit lees je op hun website www.dromenalsmessiaen.nl

    Wat als je klanken niet alleen hoort, maar ook ziet in kleur?
    De Franse organist en componist Olivier Messiaen verbond kleuren aan klanken wanneer hij zijn stukken componeerde. In ‘Dromen als Messiaen’ duik je voor even in deze bijzondere wereld waar klank en kleur samengaan. Stel je voor: een intense audiovisuele performance met verglijdende beelden en kleuren op het orgel zelf.

    Messiaens ‘La Nativité du Seigneur’, gebaseerd op het kerstverhaal, wordt uitgevoerd als nooit tevoren. De live-gegenereerde beelden zijn gebaseerd op de negen pasteltekeningen die de Franse schilder Charles Blanc-Gatti (1890-1966) maakte naar aanleiding van een van de eerste uitvoeringen van ‘La Nativité du Seigneur’ in 1936. Blanc-Gatti, die bevriend was met Messiaen, was een van de grondleggers van het Musicalisme, een kunststroming waarbij schilders theorieën over het verband tussen klank en kleur in praktijk brachten.

    De kleuranimaties in ‘Dromen als Messiaen’ worden gegenereerd op basis van de specifieke klankkleuren die bij elk orgel en bij elk stuk verschillend zijn. Zo is iedere uitvoering op elk orgel uniek. ‘Dromen als Messiaen’ wordt gerealiseerd door audiovisueel componist Marcel Wierckx, en musicus en beeldend kunstenaar Johan Luijmes, naar een idee van laatstgenoemde.

     

     

     

  • - Johannette Zomer - sopraan en Fred Jacobs - theorbe
    Johannette Zomer - sopraan en Fred Jacobs - theorbe

    Johannette Zomer - sopraan en Fred Jacobs - theorbe


    12 juni 2022

     

    PROGRAMMA -  Nuove Musiche

    Giulio Caccini  (1551 – 1618)
    Amor, io parto
    Vaga su spin’ascosa
    Al fonte al prato
    Amarilli mia bella

    Luigi Rossi  (ca. 1597 – 1653)
    A chi lasso credero
    Come è breve il gioir
    Amor s’io mi querelo

    Giovanni Girolamo Kapsperger   (ca. 1580-1651)  
    Preludio
    Passacaglia
    Dove mi lasci
    Già risi del mio mal
    Avrilla mia
    Figlio dormi

    Michel Lambert  (ca. 1610 – 1696)   
    Vous éprouver
    Ombre de mon amant
    Vos mépris chaque jour

    Charles Hurel  (fl. ca.1665-1692)  
    Pièces de théorbe in D groot:
    Prélude
    Courante
    Les Pellerins (JB Lully, Ballet royal, 1662)

    Nicholas Lanier   (1588 – 1666)  
    Mark how the blushful morn
    No more shall meads be deck’d with flowers

    Henry Purcell  (ca. 1659 – 1695)  
    Farewell all joy
    Music for a while

     

    JOHANNETTE ZOMER

    Na eerst enige jaren als microbiologisch analiste te hebben gewerkt, begon sopraan Johannette Zomer haar zangopleiding bij Charles van Tassel aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam, alwaar ze haar zij haar diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Sindsdien ontving ze coaching van Diane Forlano (London) en Marlena Malas (New York).

    Het repertoire van Johannette reikt van de Middeleeuwen tot en met de 20e eeuw, met als gevolg een zeer gevarieerde en omvangrijke concertpraktijk. Zij werkte daarom niet alleen met belangrijke barokspecialisten zoals Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Frans Brüggen, Thomas Hengelbrock, Ivor Bolton, Jordi Savall en René Jacobs, maar ook met dirigenten als Ivan Fischer, Jaap van Zweden, Daniel Harding, Valery Gergiev en Ed Spanjaard. Verder geeft Johannette regelmatig recitals met zowel theorbist Fred Jacob als forte-piano specialist Arthur Schoonderwoerd. Met Fred bereidt zij momenteel een Dowland recital voor.

    Haar operadebuut maakte zij bij de Nationale Reisopera in oktober 1996, toen ze de page Tebaldo vertolkte in Guiseppe Verdi's Don Carlo. Sindsdien stond zij meerdere malen op de operabühne in rollen als Belinda, Pamina, Euridice, Dalinda en Ilia maar ook als Mélisande en Amanda (uit Ligeti's 'Le Grand Macabre').

    In 2013 richtte zij haar eigen ensemble op, het Tulipa Consort, en heeft sindsdien op verschillende grote podia  in Europa haar voornamelijk 17e eeuwse programma’s mogen uitvoeren (o.a. Göttingen, Saintes, Amsterdam). In het voorjaar van 2016 kwam de eerste cd van het ensemble uit: LAUDATE!, met prachtige Canti Sacri van Antonio Vivaldi, en in het najaar van 2017 een BACH cd uit met duetten voor sopraan en hobo onder de naam JuSt BACH, in samenwerking met hoboïst Bart Schneemann (Channel Classics).

    En in 2016 richtte zij in haar woonplaats Zutphen een academie op, de Zomer Academie Zutphen, waarmee zij masterclasses, workshops, koorprojecten, meerdaagse muziekfestivals en operaproducties organiseert, zo een platform creëerend voor jonge professionals, studenten en amateur musici.

     

    FRED JACOBS

    Fred Jacobs studeerde luit en theorbe bij Anthony Bailes aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam.
    Hij is lid van The Gabrieli Consort and Players en het Barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging. Sinds1997 is hij als theorbist verbonden aan het   Monteverdi-ensemble van de Bayerische Staatsoper in München, dat in heel Europa naam maakte met zijn Monteverdi- en Cavalli-producties.

    Fred Jacobs treedt op met zangers als Johannette Zomer, Charles Daniels en Maarten Koningsberger en geeft recitals met o.a. gambiste Mieneke van der Velden en barokvioliste Lidewij van der Voort. Met hen maakte hij een groot aantal cd’s gewijd aan componisten als Caccini, Marais, Lambert en Kapsperger.
    Hij is medeoprichter van The Locke Consort, dat met zijn opnamen van Jenkins, Locke en Purcell naam maakte op het gebied van Engelse kamermuziek uit de 17e eeuw.

    Voor het Britse label Metronome nam hij het oeuvre voor theorbe op van Robert de Visée. Het tweede album in deze serie ontving een ‘outstanding nomination’ van het Britse International Record Review. In 2019 verscheen Virtù e Nobiltà, een cd met werken van de theorbe-virtuoos Giovanni Girolamo Kapsperger.

    Jacobs is veelvuldig te gast op belangrijke festivals voor oude muziek in Europa en de Verenigde Staten. Hij werkte met dirigenten als Gustav Leonhardt, Frans Brüggen, Christopher Hogwood, Ton Koopman, Ivor Bolton, Andrew Parrott, Marc Minkowski en Richard Egarr.

    Hij geeft masterclasses rond het Franse Air de Cour, het Engelse luitlied (o.m. met Emma Kirkby) en de Italiaanse monodie. Jacobs is als docent luit en theorbe verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam.
    Zijn onderzoek, publicaties en lezingen richten zich op verschillende aspecten van de luit en theorbe in de 17eeeuw.

  • - Wilbert Berendsen, orgel
    Wilbert Berendsen, orgel

    Wilbert Berendsen, orgel


    21 juli 2022

     

    Het programma

    Flentrop-orgel

    Johann Sebastian Bach (1685-1750) Concerto in a (naar Vivaldi), BWV 593
    - Allegro
    - Adagio
    - Allegro

    Freytag-orgel

    Jean Langlais
    (1907-1991) uit "24 Pièces pour Orgue ou Harmonium":
    Ricercare
    Scherzetto

    Walcker-orgel

    Charles Tournemire (1870-1939) Fantaisie-Choral, Op. 56: Office No. 25 

    Nicolas de Grigny (1672-1703) uit "Premier Livre d’Orgue":
    Veni Creator en taille à 5
    Fugue à 5
    Duo
    Récit de cromorne
    Dialogue sur les grands Jeux

    Wilbert Berendsen
    (geboren 1971) Prelude on “Veni Creator Spiritus” (2022)
    Choral-Meditation on “Veni Creator Spiritus” (2021)

    ChoraCésar Franck
    (1822-1890)
    Cantabile
    Troisième choral


    De organist

    Wilbert Berendsen (1971) is cantor-organist van de Martinikerk en Stadsorganist te Doesburg. Hij behaalde zijn UM-diploma in 1997 na een studie bij Hans van Nieuwkoop aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Hij volgde een applicatieopleiding Koordirectie in 2001 en behaalde het Master-diploma op de Beiaard in 2020 bij Frans Haagen. Wilbert was finalist bij diverse concoursen op orgel en beiaard tot 2016.

    Hij is getrouwd, heeft twee kinderen, woont in Vorden en is vaak op Terschelling te vinden. Naast zijn werk als uitvoerend- en kerkmusicus is hij een kundig muziekgraveur en werkt hij sinds 2021 als software engineer bij Johannus in Ede.

  • - Bert van Stam, orgel
    Bert van Stam, orgel

    Bert van Stam, orgel


    28 juli 2022

    HET PROGRAMMA

    Flentrop-orgel

    Johann Sebastian Bach
    (1685-1750) Sonate No. 2 in c, BWV 526

    - Vivace

    - Largo

    - Allegro

    Freytag-orgel

    Kees Wisse
    (Geboren 1970) 7 X Modern & Devoot (Selectie)

    Walcker-orgel

    César Franck
    (1822-1890) Deuxième choral

    Bert van Stam
    (Geboren 1989) Toccata 'Lobt Gott den Herrn, ihr Heiden all'

    Franz Liszt
    (1811-1886) Präludium und Fuge über den Namen
    B-A-C-H (Versie 1855)

     

    DE ORGANIST
    Bert van Stam (1989)
    werd op 15-jarige leeftijd toegelaten tot de Jong Talent-klas van het Rotterdams Conservatorium, als leerling van Bernard Winsemius. Aansluitend volgde de bachelor en master orgel (bij Ben van Oosten) en improvisatie (bij Hayo Boerema). Daarnaast studeerde hij kerkmuziek en continuo. In 2013 rondde hij dit alles met hoge cijfers af.Van Stam won de derde prijs op het Govert van Wijn Concours in Maassluis in 2007, de tweede en publieksprijs op het 14e Internationaal César Franck Concours (2013), de tweede Sweelinck-Müllerprijs 2014 en de derde prijs op het 15e Internationaal César Franck Concours (2017).Sinds 2018 is Van Stam de hoofdorganist in de Maranathakerk in Den Haag. Op het Mense Ruiter-orgel (1952, IIP/23) van deze kerk nam hij zijn eerste CD ‘Sprezzatura’ (2019) op. In 2021 bracht hij zijn tweede album ‘La Belle Époque’ uit, opgenomen op het Franssen-orgel in de Elandstraatkerk in Den Haag. Composities van hem zijn verschenen in De Orgelvriend en Muziek & Liturgie en worden uitgegeven bij Valeur Ajoutée. Naast deze muzikale activiteiten werkt Van Stam als software-ontwikkelaar.

  • - Elmar Lehnen (D), orgel
    Elmar Lehnen (D), orgel

    Elmar Lehnen (D), orgel


    4 augustus 2022

    (i.s.m. Stichting Vox Humana)

    HET PROGRAMMA

    Walcker-orgel

    Johann Sebastian Bach
    (1685-1750)Wo soll ich fliehen hin, BWV 646

    Joseph Jongen (1873-1953) Sonate Eroïca, Op. 94

    Johann Sebastian Bach Wer nun den lieben Gott läßt walten, BWV 647

    César Franck
    (1822-1890) Premier choral

    Johann Sebastian Bach Kommst du nun, Jesu, vom Himmel herunter, BWV 650

    Elmar Lehnen
    (Geboren 1965) Improvisatie

    DE ORGANIST
    Elmar Lehnen
    , geboren in Hinsbeck aan de Nederrijn, kreeg zijn eerste orgellessen van Wolfgang Seifen. Hij voltooide zijn studie kerkmuziek aan de kerkmuziekschool St. Gregorius-Haus in Aken, waar hij later orgel en koordirectie doceerde. Verdere studie leidde hem naar de Schola Cantorum in Parijs, naar Jean-Paul Imbert. Hier behaalde hij zijn “Diplôme de concert” met onderscheiding. 

    Na tien jaar als cantor van de parochie St. Anna in Mönchengladbach-Windberg, werd hij in oktober 2000 benoemd tot organist van de Marien-basilika in Kevelaer. Sinds januari 2004 leidt hij het koor KALOBRHI in Nettetal en van 2008 tot 2012 het basiliekkoor en het basiliekorkest in Kevelaer en sinds 2008 het koperorkest van de muziekvereniging in Kevelaer. 

    Centraal in zijn werk staat de samenwerking met de trombonist Hansjörg Fink en het vocaal ensemble Consonanz à 4, waarbij hij ook als componist actief is. Het hoogtepunt van zijn compositorische werk is ongetwijfeld het grote mysteriespel “Mensch! Maria!“ voor symfonieorkest, koor en solisten, dat in 2017 in Kevelaer in première ging. 

    De dagelijkse muzikale vormgeving van de liturgie, die in het bedevaartsoord elke dag plechtig is, blijft hem naast zijn levendige concertactiviteiten in binnen- en buitenland het meest dierbaar.

     

  • - Berry van Berkum, orgel
    Berry van Berkum, orgel

    Berry van Berkum, orgel


    11 augustus 2022

     

    HET PROGRAMMA

    Flentrop-orgel

    Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) Präludium in G 

    Johann Sebastian Bach
    (1685-1750)

    Air (Transcriptie Sigfrid Karg-Elert) 

    Walcker-orgel 

    Toon Hagen
    (Geboren 1959) Vater unser im Himmelreich

    César Franck
    (1822-1890)Prière

    Olivier Messiaen
    (1908-1992) uit "Messe de la Pentecote": Offertoire 

    Louis Vierne
    (1870-1937) Hymne au soleil

    Arvo Pärt
    (Geboren 1935) Trivium

    Willem Tanke
    (Geboren1959)

    Birds, drums & signalas

    Jan Welmers
    (1937-2022) Litanie 

     

    DE ORGANIST

    Berry van Berkum studeerde orgel, improvisatie en piano aan het conservatorium te Arnhem. Hij behaalde meerdere malen prijzen op internationale orgelconcoursen (o.a. bij het Dollard Festival D). Hij is als solist te beluisteren op verschillende CD’s met werken van Bach, Böhm, Frescobaldi, Messiaen en Welmers.

    Als improvisator is hij actief op het gebied van jazz en filmbegeleiding. Hij speelt regelmatig bij zwijgende films in kerken en theaters.

    Van Berkum concerteerde als solist met muziek van Bach tot Messiaen in Europa en de Verenigde Staten. Hij gaf masterclasses improvisatie in binnen- en buitenland.

    In 2011 werd hij benoemd als organist van de Nicolaïkerk te Utrecht en als artistiek adviseur van de Stichting Culturele Evenementen Nicolaïkerk. Sinds 2017 is hij tevens organist van de Dominicanenkerk te Zwolle.

    Daarnaast is hij sinds 2000 werkzaam als componist.

     

  • - Everhard Zwart, orgel
    Everhard Zwart, orgel

    Everhard Zwart, orgel


    18 augustus 2022

    HET PROGRAMMA

    Walcker-orgel

    Hendrik Andriessen
    (1892-1981) Deuxième choral

    Johann Sebastian Bach
    (1685-1750) Präludium und Fuge in a, BWV 543

    Karl Hoyer 

    (1891-1936) Einleitung, Variationen und Fuge über den Choral "Jerusalem, du hochgebaute

    Stadt”

    Max Reger
    (1873-1916) Melodia 

    Josef Renner jr.
    (1868-1934)Thema mit Variationen

    Aivars Kaléjs (Geboren 1951)
    Toccata "Allein Gott in der Höh’ sei Ehr"

    DE ORGANIST

    Everhard Zwart (1958), ontving op jonge leeftijd zijn eerste orgellessen van zijn vader, Willem Hendrik Zwart – organist van de Bovenkerk te Kampen – waarna hij al spoedig deze lessen (koraalspel en literatuur) vervolgde bij Feike Asma – organist te Maassluis. Na het behalen van zijn gymnasiumdiploma studeerde hij aan het conservatorium, eerst te Utrecht, daarna te Rotterdam, waar hij in 1983 met goed gevolg afstudeerde. Hij was sinds 1979 verbonden als organist aan de Gereformeerde Bergsingelkerk te Rotterdam. Na zijn afstuderen werd hij in 1983 en 1984 uitgenodigd om, in respectievelijk Rotterdam en Parijs, de internationale meestercursussen (interpretatie en improvisatie) te volgen bij de bekende Franse orgelvirtuoos Jean Guillou. In 1987 studeerde hij bij de Duitse organist Günther Kaunzinger te Würzburg (Orgelsymfonieën van Widor en Vierne en improvisatie). Daarnaast studeerde hij een aantal jaren Muziek-wetenschappen aan de Universiteit van Utrecht. Zijn eerste orgelconcert gaf hij in de zomer van 1979 in de Ned.Herv.kerk te Zandvoort. Zijn internationale debuut als concertorganist maakte Everhard Zwart in 1983 te Barcelona (Spanje), waarna hij regelmatig concerteerde in verschillende landen van Europa. In 1987 werd hij hoofdorganist van de Nederlands Hervormde Nieuwe Westerkerk te Capelle aan den IJssel.

  • - Petra Veenswijk, orgel
    Petra Veenswijk, orgel

    Petra Veenswijk, orgel


    25 augustus 2022

     

     

     

     

     

     

     

    HET PROGRAMMA

    Freytag-orgel

    Camphuysen Manuscript
    (begin 17e eeuw) Daphne (3 verzen)

    Flentrop-orgel

    Johann Sebastian Bach
    (1685-1750)
    Präludium und Fuge in d, BWV 539

    Walcker-orgel

    Josef Rheinberger 

    (1839-1901) uit "Sonate No. 10, Op. 146": Präludium 

    und Fuge

    Robert Schumann 

    (1810-1856) Etude 5 en forme de canon, Op. 56

    César Franck 

    (1822-1890) Fantaisie en la 

    Charles-Marie Widor 

    (1844-1937) uit "Symphonie No. 6, Op. 42": Intermezzo                              

    Joseph Bonnet 

    (1884-1944) Variations de Concert, Op. 1                

    Henri Mulet 

    (1878-1967) Carillon-Sortie

    DE ORGANIST

    Petra Veenswijk studeerde orgel en klavecimbel aan het Rotterdams conservatorium. Zij behaalde het diploma uitvoerend musicus orgel in 1989 bij André Verwoerd, en Bernard Winsemius, en docerend musicus klavecimbel in 1990 bij David Collyer. In 1985 won zij het Nationaal Orgelconcours te Leiden in de categorie “muziek van de twintigste eeuw”. Met een beurs van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap volgde zij na haar diplomering een jaar lang interpretatielessen bij Daniël Roth te Parijs. Petra vervolgde haar studie in Parijs aan het "Conservatoire National de Région" te Parijs bij Marie- Louise Jaquet- Langlais en Jean Langlais. Deze studie bekroonde zij met de "Prix d' Excellence" (1991). In de jaren 1989- 1991 volgde zij diverse interpretatie- cursussen aan de Schola Cantorum.Als Internationaal concertorganist geeft zij jaarlijks een groot aantal concerten in binnen- en buitenland. Haar repertoire omvat het gehele orgeloeuvre van oude tot en met de hedendaagse orgelliteratuur, met een speciale voorkeur voor het Frans symfonisch repertoire.

    Sinds 1987 is zij als organist verbonden aan de Maria van Jessekerk te Delft en vanaf 1994 combineert zij de functie van organist/dirigent

  • - Peter van de Velde (B), orgel
    Peter van de Velde (B), orgel

    Peter van de Velde (B), orgel


    1 september 2022

    HET PROGRAMMA

    Walcker-orgel 

    Johann Sebastian Bach
    (1685-1750) Präludium und Fuge in e, BWV 548 (Ed. Karl Straube, 1873-1950)

    Komm, süßer Tod, BWV 478 (Transcriptie Virgil Fox, 1912-1980)

    Fantasia in G (Pièce d’orgue), BWV 572 (Ed. Marcel Dupré)

    Richard Wagner
    (1813-1883) Vorspiel zu Parsifal (Transcriptie: Sigfrid Karg-Elert, (1877-1933)

    Franz Liszt
    (1811-1886) Präludium und Fuge über den Namen B-A-C-H

    DE ORGANIST
    Peter Van de Velde
    groeide op in Doel (België). Hij begon er op negenjarige leeftijd als autodidact met orgelstudies en op zijn twaalfde was hij actief als organist in de plaatselijke kerk.In de Antwerpse kunsthumaniora kreeg hij op zijn zestiende zijn eerste muziek-onderricht. Hij studeerde er af met grootste onderscheiding en vervolgde zijn studies aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium. Daar behaalde hij in 1996 het Meesterdiploma als laatste leerling van Stanislas Deriemaeker. Begin 2002 werd Peter Van de Velde benoemd tot organist-titularis van de Antwerpse kathedraal waar hij sinds 2020 ook muziekdirecteur is. Hij is als organist ook verbonden aan de Antwerpse Sint-Michielskerk. Als concertorganist is Peter Van de Velde regelmatig te gast op gerenommeerde orgelfestivals in binnen- en buitenland. Hij concerteerde al in de meeste Europese landen en ook in Rusland, Japan, Egypte, Canada, de Verenigde Staten en op de Filipijnen. Zijn repertoire omvat alle stijlen, maar hij is vooral bekend als ambassadeur van de Belgische muziek, die hij vaak op het programma zet.

  • - Gijs van Schoonhoven, orgel
    Gijs van Schoonhoven, orgel

    Gijs van Schoonhoven, orgel


    8 september 2022

    HET PROGRAMMA

    Walcker-orgel

    Improvisaties bij de stomme film
    Tartuffe (1926)

    Tartuffe is een Duitse stomme film, geproduceerd door Erich Pommer in 1926. De film is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Molière. De regisseurs hebben het basisplot in tact gehouden, maar hebben zich voornamelijk geconcentreerd op de personages van Orgon, de brave huisvader, die zich laat manipuleren door geloofsfanaticus(!). Tartuffe, die flirt met Elmire, de vrouw van Orgon.
    Ze introduceerden ook een framing-techniek, waarbij het verhaal een film-in-een-film wordt (zoals ook bij een raamvertelling). Een jonge acteur waarschuwt zijn grootvader voor diens kwaadaardige huishoudster.


    DE ORGANIST
    Gijs van Schoonhoven (1953) studeerde orgel, kerkmuziek en muziektheorie aan het Arnhems Stedelijk Conservatorium. Docenten waren onder meer Bert Matter en Wim Kloppenburg. Hij is stadsorganist van Enschede en als docent orgel en kerkmuziek verbonden aan het ArtEZ-Conservatorium te Enschede. Daarnaast is Gijs kerkmusicus van het Medisch Spectrum Twente. 

    In de loop der jaren heeft hij zijn medewerking verleend aan verschillende cd’s, radio- en televisieopnamen. Verder heeft hij een levendige concertpraktijk. Hij heeft meegewerkt aan de totstandkoming van diverse bundels met koraalvoorspelen bij het Liedboek voor de Kerken.  

    Hij geeft workshops aan de conservatoria te Riga, Weimar, Sofia, Birmingham, Wroclaw en Lodz. Gijs heeft zich gespecialiseerd in het improviserend begeleiden van geluidloze films uit het begin van de 20e eeuw.

  • - Barok Ensemble Armonico Tributo
    Barok Ensemble Armonico Tributo

    Barok Ensemble Armonico Tributo


    25 september 2022

    De musici
    Het Ensemble Armonico Tributo (= Eerbetoon aan de Harmonie) bestaat uit zes oude muziekspecialisten, die zich in Corona tijd hebben verenigd om de passie voor oude muziek te blijven delen. De leden van het gezelschap hebben allen gestudeerd aan gerenommeerde conservatoria in binnen- en buitenland. Zij streven ernaar ook minder vaak uitgevoerde meesterwerken ten gehore te brengen. De musici zullen zich zelf aan ons voorstellen en een korte toelichting geven op het programma.

    De muziek
    In 1724 publiceerde François Couperin een verzameling instrumentale werken onder de titel Les Goûts-Réünis. Deze titel was programmatisch omdat hij een voorstander was van de 'gemengde smaak', de vermenging van elementen uit de Franse en Italiaanse stijl. In Duitsland deden verschillende componisten hetzelfde: ze verwerkten in hun muziek verschillende buitenlandse stijlen. De eerste pleitbezorger van de 'gemengde smaak' was Georg Muffat. Zijn motivatie was ook van politieke aard. "De oorlogszuchtige wapens en hun oorzaken zijn verre van mij; de noten, strijkers en mooie muzikale geluiden zijn mijn dagelijkse bekommernis, en terwijl ik de Franse stijl meng met die van de Duitsers en de Italianen, voer ik geen oorlog, maar waarschijnlijk geef aan die mensen een voorbeeld van gewenste harmonie en zoete vrede".

    Het programma 

    Girolamo Frescobaldi (1583-1643)

    Canzon prima a 4, Canto Alto Tenor Basso ‘Sopra Rugier’

    Canzon seconda a 4, Canto Alto Tenor Basso ‘Sopra Romanesca’

    William Lawes (1602-1645)

    Royall Consort nr. 9 in F:

    Pavin-Aire-Alman-Corant-Alman 2-Corant 2-Saraband

    Royall Consort nr. 6 in D:

    Fantazy-Aire-Alman-Corant-Ecco-Aire Moriss

    Pauze

    Bernardo Storace (1637-1707)

    Aria sopra La Spagnoletta (orgel solo)

    Georg Muffat (1653-1704)

    Sonate 1 uit Armonico Tributo:

    Grave-Allegro e presto-Allemanda-Grave-Gavotte-Grave-Menuet

    Georg Friedrich Händel (1685-1759)

    Orgelconcert nr. 3 in g

    Adagio-allegro-adagio-allegro


    De componisten

    Girolamo Frescobaldi (1583-1643) was een Italiaans componist en organist in de Renaissance en vroege barok. Hij werkte voornamelijk in Rome als organist van de Sint Pieter aldaar. Zijn invloed op de ontwikkeling van de klaviermuziek is zeer groot geweest. Zijn naam leeft tot op de dag ook voort als naam van een beroemd Italiaans wijnhuis.

    William Lawes (1602-1645) kwam uit een muzikale familie; zijn talent werd snel ontdekt, zodat hij al jong in de leer mocht bij John Coprario, een hoog aangeschreven componist uit die tijd. Koning Karel I van Engeland was een studiegenoot van Lawes, met wie hij dikwijls musiceerde. In 1635 werd hij tot hof- componist benoemd. Zijn muziek is tot lang na zijn dood geprezen als behorend tot de beste Engelse barokmuziek. De reeks consort suites was gericht op een groot publiek en is daarom relatief eenvoudig van structuur. De werken zijn opgebouwd naar Italiaans model en munten uit in harmonische elegantie.

    Bernardo Storace (1637-1707) was een Italiaans componist over wiens leven bijna niets bekend is. Hij was zeer geïnteresseerd in variatievormen; de gespeelde Aria sopra La Spagnoletta bevat patronen van 24 maten en is gebaseerd op een 16e -eeuws Florentijns manuscript.

    Georg Muffat (1653-1704) werd geboren in de Franse Alpen en studeerde in Parijs bij Lully,; hij werd tevens opgeleid in Jezuïetencolleges en studeerde rechten in Ingolstadt. Daarna concentreerde hij zich helemaal op de muziek en werkte hij als musicus in Wenen, Praag en Salzburg (1678).  In Rome maakte hij kennis met Corelli en diens concerti grossi. Door al deze ervaringen werd zijn stijl een versmelting van Franse, Duitse en Italiaanse elementen, waardoor hij wel een kosmopoliet van de muziek wordt genoemd.

    Georg Friedrich Händel (1685-1759) werd in Halle geboren in het zelfde jaar als J.S. Bach, niet ver van diens geboorteplaats Eisenach. Toch hebben zij elkaar nooit ontmoet! Bach had grote bewondering voor Händel, maar dat was niet wederzijds. Händel vertrok op 18 jarige leeftijd naar Hamburg, waar hij groot succes oogstte met zijn eerste opera. Hij reisde 3 jaar later af naar Florence nadat hij kennis gemaakt had met een Florentijnse prins uit de Medici familie! Daar maakte hij kennis met de Italiaanse  muziek die op dat moment toonaangevend was in Europa. Vier jaar later was zijn roem internationaal gevestigd en was zijn muziekstijl diep doordrongen van zuidelijk temperament en Italiaanse lyriek.

  • - Monteverdi Kamerkoor Utrecht. Muziek uit de Baltische landen.
    Monteverdi Kamerkoor Utrecht. Muziek uit de Baltische landen.

    Monteverdi Kamerkoor Utrecht. Muziek uit de Baltische landen.


    23 oktober 2022

     

     

     

     

     

     

    Monteverdi kamerkoor en Wouter Verhage

    Het Monteverdi Kamerkoor Utrech
    t zingt hedendaagse Baltische folklore en brengt een sprankelend programma met componisten uit Estland, Letland en Litouwen. U hoort werken van onder andere Pēteris Vasks, Arvo Pärt, Veljo Tormis, Cyrillus Kreek, Urmas Sisask, Onutė Narbutaitė en Pärt Uusberg. Allemaal hebben ze de Baltische folklore als inspiratiebron gebruikt. In de werken staan de natuur – die bijna heilig is – en de dagelijkse dingen centraal. Het koor neemt u mee in de magische wereld van de bossen, de meren, de zee en de volksgeschiedenis van de uitgestrekte Baltische landschappen.

    In de bijzondere, beeldende muziek zijn de klanken van de natuur te horen: zo horen we bij Tormis het huilen van de wind in de zeilen van een schip op zee, begeleid door een eenvoudig volksliedje, dat zich net als de golven eindeloos herhaalt. Narbutaitė roept de sfeer en de klanken op van een zomers bos vol kwetterende vogels, terwijl Uusberg het vallen van de avond verbeeldt in prachtige warme harmonieën.

    Het koor
    Opgericht in 1989 vanuit inspiratie en gedrevenheid door voormalig dirigent Wilko Brouwers, is het Monteverdi Kamerkoor Utrecht in de afgelopen 30 jaar uitgegroeid tot een enthousiaste groep van circa 22 zangers die de passie voor muziek samen deelt en uitdraagt. Het MKU zingt niet alleen oude muziek (renaissance en vroegbarok) maar programmeert met grote regelmaat ook hedendaags koorrepertoire, waarbij soms wordt samengewerkt met instrumentale ensembles.
    Diverse componisten droegen koorwerken op aan het MKU, waaronder Joep Straesser; vanwege de bijzondere vertolking van de koorwerken van deze componist werd het koor op 2 juli 2006 bekroond met het in ontvangst nemen van de Straesser-Versterprijs. Ook won het Monteverdi Kamerkoor Utrecht zowel in 1997 als in 2000 de Eerste Prijs tijdens het Nederlands Koren Festival in Rotterdam.

    Het programma
    Imants Ramiņš (1943)
    Put Vejini (Blow, winds)

    Veljo Tormis (1930 -2017)
    Laevas Lauldakse (Singing aboard ship)

    Pēteris Vasks (1946)
    Klusas Dziesmas (Silent songs)

    [Orgelwerk]

    Veljo Tormis
    Pärismaalase lauluke (Aboriginal song)

    Urmus Sisask (1960)
    Ood armastusele (Ode to love)

    [Orgelwerk]

    Pauze

    Cyrillus Kreek (1889-1962)
    Drie volksliedjes:
    I. Sirisege, sirbikesed (Sing, sing, sickles)
    II. Maga, maga Matsikene (Sleep, sleep, little Matsik)
    III. Mis sa sirised, sirtsukene? (Why are you chirping)

    [Orgelwerk]

    Onutė Narbutaitė (1956)
    Vasara (Summer)

    Arijs Skepasts (1961)
    Es gulu, gulu (I am sleeping)

    Arvo Pärt (1935)
    My heart’s in the Highlands

    Ēriks Ešenvalds (1977)
    Stars

    Pärt Uusberg (1986)
    Õhtul

  • - 1672 Het Rampjaar in muziek en verhalen met Geert Mak
    1672 Het Rampjaar in muziek en verhalen met Geert Mak

    1672 Het Rampjaar in muziek en verhalen met Geert Mak


    13 november 2022

    Geert Ludzer Mak (Vlaardingen, 4 december 1946) Nederlands auteur. foto VINCENT MENTZEL. Nederland, Amsterdam, 8 juli 2019

    Muziek als ultiem panacee in het rampjaar 1672. Van weemoedige, gepijnigde noten tot victorie kraaiende triomfdansen. Barokgezelschap Concerto d’Amsterdam en schrijver Geert Mak reizen door het land met een speciaal concertprogramma.

    Dit jaar is het 350 jaar geleden dat het rampjaar 1672 plaatsvond in Nederland. De Maand van de Geschiedenis in oktober heeft ditmaal als thema Wat een ramp! en is geheel gewijd aan het jaar 1672. Concerto d'Amsterdam, gespecialiseerd is in de historische uitvoeringspraktijk en Geert Mak sluiten in november aan op dit thema tijdens hun tournee 1672 Het Rampjaar in muziek en verhalen op diverse historische locaties in Nederland.

    Het jaar 1672 staat in Nederland bekend als het 'Rampjaar'. De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden werd van drie kanten bedreigd: vanuit Frankrijk door de Zonnekoning Lodewijk XIV, vanuit Engeland en vanuit de Duitse bisdommen van Keulen en Münster ('Bommen Berend').

    Journalist, schrijver en 'geschiedverteller' Geert Mak weet als geen ander verbanden te leggen tussen de gebeurtenissen tijdens het rampjaar en de ontwikkelingen die hiertoe geleid hadden. Maar ook legt hij verbanden met het heden. 1672 is het verhaal van botsende ideologieën: de absolute monarchie tegenover de relatief vrije burgerrepubliek. Beide waren in die tijd succesvolle formules, beide systemen vielen een eeuw later uiteen tegenover de kracht en de energie van de Franse en Amerikaanse revoluties. Alleen: waarom gebeurde dat ook met die – in onze ogen – juist zo moderne Republiek? Als dat een voorloper was van de Verenigde Staten en de EU, wat waren dan de zwakke punten?

    De voortreffelijkheid van de Zonnekoning, onze vijand, werd aan het Franse hof en al gauw ver daarbuiten gevierd met muziek en dans. Dat ging zelfs zo ver dat nog vóór de vrede getekend was, die muziek (minus een paar al te expliciete verwijzingen naar Lodewijks successen in Nederland) al te horen was in de Amsterdamse Schouwburg. Heel Europa vreesde, maar bewonderde vooral de Franse koning en zijn hofcultuur, een bewondering die grote gevolgen heeft gehad voor de muziekgeschiedenis.

    Concerto d’Amsterdam speelt muziek uit Frankrijk, Engeland, Duitsland en natuurlijk Nederland; muziek die een relatie heeft met het rampjaar 1672. Er zullen werken klinken van Sweelinck (Mein junges Leben hat ein End) en Hacquart (Harmonia Parnassia), van Biber (Battalia), Purcell (Come ye Sons of Art), Lully (delen uit de opera Isis) en Charpentier (Te Deum, ofwel de Eurovision Anthem).

    Het programma zal een afwisseling zijn van muziek en verhalen in onderlinge verwevenheid.
    Naast Geert Mak hoort u Concerto d’Amsterdam  onder leiding van concertmeester Stefano Rossi.

    Programma

    J.P. Sweelinck  - Mein junges Leben hat ein End
    C. Hacquart - Harmonia Parnassia, sonata ottava a quattro
    H.I. Biber - Battalia
    H. Purcell - Ouverture uit 'O Come ye Sons of Art'
    J.B. Lully - Isis, ouverture
    M.A. Charpentier - Te Deum, ouverture

    Lees meer
    Mooi artikel op de site van de VPRO over dit concert: Helend barok voor dit brokkenjaar
    Lees hier het persbericht.

  • - Wilbert Berendsen. La Nativité van Olivier Messiaen
    Wilbert Berendsen. La Nativité van Olivier Messiaen

    Wilbert Berendsen. La Nativité van Olivier Messiaen


    26 december 2022

     

     

     

    Doesburgs stadsorganist Wilbert Berendsen voert op het befaamde Walcker orgel Messiaens’ La Nativité du Seigneur (De geboorte van de Heer) uit. Het omvangrijke werk is opgebouwd als een orgelcyclus in drie maal drie delen. Het werk wordt afgesloten door een spectaculaire Toccata.

     

    Blader in dit boekje voor uw informatie over het concert.

  • - Matthäus Passion 2023 - Luthers Bach Ensemble
    Matthäus Passion 2023 - Luthers Bach Ensemble

    Matthäus Passion 2023 - Luthers Bach Ensemble


    19 maart 2023

     

    UITVERKOCHT

    Op zondagmiddag 19 maart 15.00 uur organiseert StiDoMu voor de laatste keer in haar bestaan een bijzondere uitvoering van de Matthäus Passion in de Grote of Martinikerk te Doesburg. Het Luthers Bach Ensemble voert onder leiding van Tymen Jan Bronda Bachs Matthäus Passion opnieuw uit in een geënsceneerde versie. In deze semi- scenische, indrukwekkende presentatie zijn de solisten en het koor alledaags gekleed; zij zingen alles uit het hoofd. Hierdoor wordt de interactie tussen de zangers onderling en het publiek vele malen groter. Gebaren en bewegingen onderstrepen het drama van de passie.

    Programma
    J.S. Bach – Matthäus-Passion BWV244

    Uitvoerenden
    Luthers Bach Ensemble (kleinkoor, solisten & barok-orkest) o.l.v. Tymen Jan BrondaRoder Jongenskoor | Marc Pantus, regie | Joris van Baar, Christus | Nils Giebelhausen EvangelistCressida Sharp, sopraan I | Agnes van Laar, sopraan II | Tobias Segura Peralta, altus I | David van Laar, altus II | Twan van der Wolde, tenor | Matthew Baker, bas

    Helaas heeft StiDoMu door aanblijvende onvoldoende bestuurlijke capaciteit moeten beslissen tot beëindiging van haar bestaan per half mei 2023.

     

    Wilt u alvast zien hoe het LBE zich voorbereidt, kijk dan hier

    Frans Haagen speelt voor het concert van 14.00-14.45 op de beiaard delen uit de Matthäus Passion