My Calendar

Evenementen in november 2022–april 2024

  • - 1672 Het Rampjaar in muziek en verhalen met Geert Mak
    1672 Het Rampjaar in muziek en verhalen met Geert Mak

    1672 Het Rampjaar in muziek en verhalen met Geert Mak


    13 november 2022

    Geert Ludzer Mak (Vlaardingen, 4 december 1946) Nederlands auteur. foto VINCENT MENTZEL. Nederland, Amsterdam, 8 juli 2019

    Muziek als ultiem panacee in het rampjaar 1672. Van weemoedige, gepijnigde noten tot victorie kraaiende triomfdansen. Barokgezelschap Concerto d’Amsterdam en schrijver Geert Mak reizen door het land met een speciaal concertprogramma.

    Dit jaar is het 350 jaar geleden dat het rampjaar 1672 plaatsvond in Nederland. De Maand van de Geschiedenis in oktober heeft ditmaal als thema Wat een ramp! en is geheel gewijd aan het jaar 1672. Concerto d'Amsterdam, gespecialiseerd is in de historische uitvoeringspraktijk en Geert Mak sluiten in november aan op dit thema tijdens hun tournee 1672 Het Rampjaar in muziek en verhalen op diverse historische locaties in Nederland.

    Het jaar 1672 staat in Nederland bekend als het 'Rampjaar'. De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden werd van drie kanten bedreigd: vanuit Frankrijk door de Zonnekoning Lodewijk XIV, vanuit Engeland en vanuit de Duitse bisdommen van Keulen en Münster ('Bommen Berend').

    Journalist, schrijver en 'geschiedverteller' Geert Mak weet als geen ander verbanden te leggen tussen de gebeurtenissen tijdens het rampjaar en de ontwikkelingen die hiertoe geleid hadden. Maar ook legt hij verbanden met het heden. 1672 is het verhaal van botsende ideologieën: de absolute monarchie tegenover de relatief vrije burgerrepubliek. Beide waren in die tijd succesvolle formules, beide systemen vielen een eeuw later uiteen tegenover de kracht en de energie van de Franse en Amerikaanse revoluties. Alleen: waarom gebeurde dat ook met die – in onze ogen – juist zo moderne Republiek? Als dat een voorloper was van de Verenigde Staten en de EU, wat waren dan de zwakke punten?

    De voortreffelijkheid van de Zonnekoning, onze vijand, werd aan het Franse hof en al gauw ver daarbuiten gevierd met muziek en dans. Dat ging zelfs zo ver dat nog vóór de vrede getekend was, die muziek (minus een paar al te expliciete verwijzingen naar Lodewijks successen in Nederland) al te horen was in de Amsterdamse Schouwburg. Heel Europa vreesde, maar bewonderde vooral de Franse koning en zijn hofcultuur, een bewondering die grote gevolgen heeft gehad voor de muziekgeschiedenis.

    Concerto d’Amsterdam speelt muziek uit Frankrijk, Engeland, Duitsland en natuurlijk Nederland; muziek die een relatie heeft met het rampjaar 1672. Er zullen werken klinken van Sweelinck (Mein junges Leben hat ein End) en Hacquart (Harmonia Parnassia), van Biber (Battalia), Purcell (Come ye Sons of Art), Lully (delen uit de opera Isis) en Charpentier (Te Deum, ofwel de Eurovision Anthem).

    Het programma zal een afwisseling zijn van muziek en verhalen in onderlinge verwevenheid.
    Naast Geert Mak hoort u Concerto d’Amsterdam  onder leiding van concertmeester Stefano Rossi.

    Programma

    J.P. Sweelinck  - Mein junges Leben hat ein End
    C. Hacquart - Harmonia Parnassia, sonata ottava a quattro
    H.I. Biber - Battalia
    H. Purcell - Ouverture uit 'O Come ye Sons of Art'
    J.B. Lully - Isis, ouverture
    M.A. Charpentier - Te Deum, ouverture

    Lees meer
    Mooi artikel op de site van de VPRO over dit concert: Helend barok voor dit brokkenjaar
    Lees hier het persbericht.

  • - Wilbert Berendsen. La Nativité van Olivier Messiaen
    Wilbert Berendsen. La Nativité van Olivier Messiaen

    Wilbert Berendsen. La Nativité van Olivier Messiaen


    26 december 2022

     

     

     

    Doesburgs stadsorganist Wilbert Berendsen voert op het befaamde Walcker orgel Messiaens’ La Nativité du Seigneur (De geboorte van de Heer) uit. Het omvangrijke werk is opgebouwd als een orgelcyclus in drie maal drie delen. Het werk wordt afgesloten door een spectaculaire Toccata.

     

    Blader in dit boekje voor uw informatie over het concert.

  • - Matthäus Passion 2023 - Luthers Bach Ensemble
    Matthäus Passion 2023 - Luthers Bach Ensemble

    Matthäus Passion 2023 - Luthers Bach Ensemble


    19 maart 2023

     

    UITVERKOCHT

    Op zondagmiddag 19 maart 15.00 uur organiseert StiDoMu voor de laatste keer in haar bestaan een bijzondere uitvoering van de Matthäus Passion in de Grote of Martinikerk te Doesburg. Het Luthers Bach Ensemble voert onder leiding van Tymen Jan Bronda Bachs Matthäus Passion opnieuw uit in een geënsceneerde versie. In deze semi- scenische, indrukwekkende presentatie zijn de solisten en het koor alledaags gekleed; zij zingen alles uit het hoofd. Hierdoor wordt de interactie tussen de zangers onderling en het publiek vele malen groter. Gebaren en bewegingen onderstrepen het drama van de passie.

    Programma
    J.S. Bach – Matthäus-Passion BWV244

    Uitvoerenden
    Luthers Bach Ensemble (kleinkoor, solisten & barok-orkest) o.l.v. Tymen Jan BrondaRoder Jongenskoor | Marc Pantus, regie | Joris van Baar, Christus | Nils Giebelhausen EvangelistCressida Sharp, sopraan I | Agnes van Laar, sopraan II | Tobias Segura Peralta, altus I | David van Laar, altus II | Twan van der Wolde, tenor | Matthew Baker, bas

    Helaas heeft StiDoMu door aanblijvende onvoldoende bestuurlijke capaciteit moeten beslissen tot beëindiging van haar bestaan per half mei 2023.

     

    Wilt u alvast zien hoe het LBE zich voorbereidt, kijk dan hier

    Frans Haagen speelt voor het concert van 14.00-14.45 op de beiaard delen uit de Matthäus Passion

  • - Musica Vocale - Mis in e-moll van Bruckner
    Musica Vocale - Mis in e-moll van Bruckner

    Musica Vocale - Mis in e-moll van Bruckner


    14 mei 2023

    14 mei 2023
    Op zondagmiddag 14 mei 15.00 uur organiseert StiDoMu haar laatste concert. Hiervoor is het Musica Vocale uit Wageningen uitgenodigd.

    Musica Vocale voert de magnifieke Mis in e-klein(1869) uit van Anton Bruckner. Hoewel de muziek geschreven is voor koor en 15 blaasinstrumenten, voert Musica Vocale de mis uit met orgelbegeleiding door Wim Roelfsema.

    Oorspronkelijk schreef Bruckner de mis voor gemengd koor en (militair) blazersensemble. De mis was namelijk bedoeld om uitgevoerd te worden tijdens de inwijding van de votiefkapel van de Nieuwe Dom in Linz die toen nog in aanbouw was. De plechtigheden zouden op het Domplein plaatsvinden, in de buitenlucht. Vandaar deze bezetting, zonder kwetsbare strijkinstrumenten en zangsolisten. Maar hierdoor ontstond wel een schitterende en unieke klankwereld. Daarbij greep Bruckner terug op het gregoriaans en de muziek uit de late renaissance zoals van Palestrina. Het resultaat is een prachtige synthese van oud en nieuw: van het heldere contrapunt uit de renaissance met de dramatische harmoniek uit de 19e eeuw.

    Naast deze mis hoort u ook enkele motetten van Bruckner, namelijk het Ave Maria, Christus factus est en het Locus iste. Van Arvo Pärt staat het achtstemmige Salve Regina voor koor en orgel uit 2001 in schril contrast met de muziek van Bruckner. Hoewel ook Pärt inspiratie putte uit de renaissance, is zijn muziek vooral verstild en gewichtloos, met een vleugje Slavisch.

    Toegang € 17,50/Kaarten via stidomu.nl