My Calendar

Evenementen in augustus 2022–januari 2024

  • - Barok Ensemble Armonico Tributo
    Barok Ensemble Armonico Tributo

    Barok Ensemble Armonico Tributo


    25 september 2022

    De musici
    Het Ensemble Armonico Tributo (= Eerbetoon aan de Harmonie) bestaat uit zes oude muziekspecialisten, die zich in Corona tijd hebben verenigd om de passie voor oude muziek te blijven delen. De leden van het gezelschap hebben allen gestudeerd aan gerenommeerde conservatoria in binnen- en buitenland. Zij streven ernaar ook minder vaak uitgevoerde meesterwerken ten gehore te brengen. De musici zullen zich zelf aan ons voorstellen en een korte toelichting geven op het programma.

    De muziek
    In 1724 publiceerde François Couperin een verzameling instrumentale werken onder de titel Les Goûts-Réünis. Deze titel was programmatisch omdat hij een voorstander was van de 'gemengde smaak', de vermenging van elementen uit de Franse en Italiaanse stijl. In Duitsland deden verschillende componisten hetzelfde: ze verwerkten in hun muziek verschillende buitenlandse stijlen. De eerste pleitbezorger van de 'gemengde smaak' was Georg Muffat. Zijn motivatie was ook van politieke aard. "De oorlogszuchtige wapens en hun oorzaken zijn verre van mij; de noten, strijkers en mooie muzikale geluiden zijn mijn dagelijkse bekommernis, en terwijl ik de Franse stijl meng met die van de Duitsers en de Italianen, voer ik geen oorlog, maar waarschijnlijk geef aan die mensen een voorbeeld van gewenste harmonie en zoete vrede".

    Het programma 

    Girolamo Frescobaldi (1583-1643)

    Canzon prima a 4, Canto Alto Tenor Basso ‘Sopra Rugier’

    Canzon seconda a 4, Canto Alto Tenor Basso ‘Sopra Romanesca’

    William Lawes (1602-1645)

    Royall Consort nr. 9 in F:

    Pavin-Aire-Alman-Corant-Alman 2-Corant 2-Saraband

    Royall Consort nr. 6 in D:

    Fantazy-Aire-Alman-Corant-Ecco-Aire Moriss

    Pauze

    Bernardo Storace (1637-1707)

    Aria sopra La Spagnoletta (orgel solo)

    Georg Muffat (1653-1704)

    Sonate 1 uit Armonico Tributo:

    Grave-Allegro e presto-Allemanda-Grave-Gavotte-Grave-Menuet

    Georg Friedrich Händel (1685-1759)

    Orgelconcert nr. 3 in g

    Adagio-allegro-adagio-allegro


    De componisten

    Girolamo Frescobaldi (1583-1643) was een Italiaans componist en organist in de Renaissance en vroege barok. Hij werkte voornamelijk in Rome als organist van de Sint Pieter aldaar. Zijn invloed op de ontwikkeling van de klaviermuziek is zeer groot geweest. Zijn naam leeft tot op de dag ook voort als naam van een beroemd Italiaans wijnhuis.

    William Lawes (1602-1645) kwam uit een muzikale familie; zijn talent werd snel ontdekt, zodat hij al jong in de leer mocht bij John Coprario, een hoog aangeschreven componist uit die tijd. Koning Karel I van Engeland was een studiegenoot van Lawes, met wie hij dikwijls musiceerde. In 1635 werd hij tot hof- componist benoemd. Zijn muziek is tot lang na zijn dood geprezen als behorend tot de beste Engelse barokmuziek. De reeks consort suites was gericht op een groot publiek en is daarom relatief eenvoudig van structuur. De werken zijn opgebouwd naar Italiaans model en munten uit in harmonische elegantie.

    Bernardo Storace (1637-1707) was een Italiaans componist over wiens leven bijna niets bekend is. Hij was zeer geïnteresseerd in variatievormen; de gespeelde Aria sopra La Spagnoletta bevat patronen van 24 maten en is gebaseerd op een 16e -eeuws Florentijns manuscript.

    Georg Muffat (1653-1704) werd geboren in de Franse Alpen en studeerde in Parijs bij Lully,; hij werd tevens opgeleid in Jezuïetencolleges en studeerde rechten in Ingolstadt. Daarna concentreerde hij zich helemaal op de muziek en werkte hij als musicus in Wenen, Praag en Salzburg (1678).  In Rome maakte hij kennis met Corelli en diens concerti grossi. Door al deze ervaringen werd zijn stijl een versmelting van Franse, Duitse en Italiaanse elementen, waardoor hij wel een kosmopoliet van de muziek wordt genoemd.

    Georg Friedrich Händel (1685-1759) werd in Halle geboren in het zelfde jaar als J.S. Bach, niet ver van diens geboorteplaats Eisenach. Toch hebben zij elkaar nooit ontmoet! Bach had grote bewondering voor Händel, maar dat was niet wederzijds. Händel vertrok op 18 jarige leeftijd naar Hamburg, waar hij groot succes oogstte met zijn eerste opera. Hij reisde 3 jaar later af naar Florence nadat hij kennis gemaakt had met een Florentijnse prins uit de Medici familie! Daar maakte hij kennis met de Italiaanse  muziek die op dat moment toonaangevend was in Europa. Vier jaar later was zijn roem internationaal gevestigd en was zijn muziekstijl diep doordrongen van zuidelijk temperament en Italiaanse lyriek.

  • - Monteverdi Kamerkoor Utrecht. Muziek uit de Baltische landen.
    Monteverdi Kamerkoor Utrecht. Muziek uit de Baltische landen.

    Monteverdi Kamerkoor Utrecht. Muziek uit de Baltische landen.


    23 oktober 2022

     

     

     

     

     

     

    Monteverdi kamerkoor en Wouter Verhage

    Het Monteverdi Kamerkoor Utrech
    t zingt hedendaagse Baltische folklore en brengt een sprankelend programma met componisten uit Estland, Letland en Litouwen. U hoort werken van onder andere Pēteris Vasks, Arvo Pärt, Veljo Tormis, Cyrillus Kreek, Urmas Sisask, Onutė Narbutaitė en Pärt Uusberg. Allemaal hebben ze de Baltische folklore als inspiratiebron gebruikt. In de werken staan de natuur – die bijna heilig is – en de dagelijkse dingen centraal. Het koor neemt u mee in de magische wereld van de bossen, de meren, de zee en de volksgeschiedenis van de uitgestrekte Baltische landschappen.

    In de bijzondere, beeldende muziek zijn de klanken van de natuur te horen: zo horen we bij Tormis het huilen van de wind in de zeilen van een schip op zee, begeleid door een eenvoudig volksliedje, dat zich net als de golven eindeloos herhaalt. Narbutaitė roept de sfeer en de klanken op van een zomers bos vol kwetterende vogels, terwijl Uusberg het vallen van de avond verbeeldt in prachtige warme harmonieën.

    Het koor
    Opgericht in 1989 vanuit inspiratie en gedrevenheid door voormalig dirigent Wilko Brouwers, is het Monteverdi Kamerkoor Utrecht in de afgelopen 30 jaar uitgegroeid tot een enthousiaste groep van circa 22 zangers die de passie voor muziek samen deelt en uitdraagt. Het MKU zingt niet alleen oude muziek (renaissance en vroegbarok) maar programmeert met grote regelmaat ook hedendaags koorrepertoire, waarbij soms wordt samengewerkt met instrumentale ensembles.
    Diverse componisten droegen koorwerken op aan het MKU, waaronder Joep Straesser; vanwege de bijzondere vertolking van de koorwerken van deze componist werd het koor op 2 juli 2006 bekroond met het in ontvangst nemen van de Straesser-Versterprijs. Ook won het Monteverdi Kamerkoor Utrecht zowel in 1997 als in 2000 de Eerste Prijs tijdens het Nederlands Koren Festival in Rotterdam.

    Het programma
    Imants Ramiņš (1943)
    Put Vejini (Blow, winds)

    Veljo Tormis (1930 -2017)
    Laevas Lauldakse (Singing aboard ship)

    Pēteris Vasks (1946)
    Klusas Dziesmas (Silent songs)

    [Orgelwerk]

    Veljo Tormis
    Pärismaalase lauluke (Aboriginal song)

    Urmus Sisask (1960)
    Ood armastusele (Ode to love)

    [Orgelwerk]

    Pauze

    Cyrillus Kreek (1889-1962)
    Drie volksliedjes:
    I. Sirisege, sirbikesed (Sing, sing, sickles)
    II. Maga, maga Matsikene (Sleep, sleep, little Matsik)
    III. Mis sa sirised, sirtsukene? (Why are you chirping)

    [Orgelwerk]

    Onutė Narbutaitė (1956)
    Vasara (Summer)

    Arijs Skepasts (1961)
    Es gulu, gulu (I am sleeping)

    Arvo Pärt (1935)
    My heart’s in the Highlands

    Ēriks Ešenvalds (1977)
    Stars

    Pärt Uusberg (1986)
    Õhtul

  • - 1672 Het Rampjaar in muziek en verhalen met Geert Mak
    1672 Het Rampjaar in muziek en verhalen met Geert Mak

    1672 Het Rampjaar in muziek en verhalen met Geert Mak


    13 november 2022

    Geert Ludzer Mak (Vlaardingen, 4 december 1946) Nederlands auteur. foto VINCENT MENTZEL. Nederland, Amsterdam, 8 juli 2019

    Muziek als ultiem panacee in het rampjaar 1672. Van weemoedige, gepijnigde noten tot victorie kraaiende triomfdansen. Barokgezelschap Concerto d’Amsterdam en schrijver Geert Mak reizen door het land met een speciaal concertprogramma.

    Dit jaar is het 350 jaar geleden dat het rampjaar 1672 plaatsvond in Nederland. De Maand van de Geschiedenis in oktober heeft ditmaal als thema Wat een ramp! en is geheel gewijd aan het jaar 1672. Concerto d'Amsterdam, gespecialiseerd is in de historische uitvoeringspraktijk en Geert Mak sluiten in november aan op dit thema tijdens hun tournee 1672 Het Rampjaar in muziek en verhalen op diverse historische locaties in Nederland.

    Het jaar 1672 staat in Nederland bekend als het 'Rampjaar'. De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden werd van drie kanten bedreigd: vanuit Frankrijk door de Zonnekoning Lodewijk XIV, vanuit Engeland en vanuit de Duitse bisdommen van Keulen en Münster ('Bommen Berend').

    Journalist, schrijver en 'geschiedverteller' Geert Mak weet als geen ander verbanden te leggen tussen de gebeurtenissen tijdens het rampjaar en de ontwikkelingen die hiertoe geleid hadden. Maar ook legt hij verbanden met het heden. 1672 is het verhaal van botsende ideologieën: de absolute monarchie tegenover de relatief vrije burgerrepubliek. Beide waren in die tijd succesvolle formules, beide systemen vielen een eeuw later uiteen tegenover de kracht en de energie van de Franse en Amerikaanse revoluties. Alleen: waarom gebeurde dat ook met die – in onze ogen – juist zo moderne Republiek? Als dat een voorloper was van de Verenigde Staten en de EU, wat waren dan de zwakke punten?

    De voortreffelijkheid van de Zonnekoning, onze vijand, werd aan het Franse hof en al gauw ver daarbuiten gevierd met muziek en dans. Dat ging zelfs zo ver dat nog vóór de vrede getekend was, die muziek (minus een paar al te expliciete verwijzingen naar Lodewijks successen in Nederland) al te horen was in de Amsterdamse Schouwburg. Heel Europa vreesde, maar bewonderde vooral de Franse koning en zijn hofcultuur, een bewondering die grote gevolgen heeft gehad voor de muziekgeschiedenis.

    Concerto d’Amsterdam speelt muziek uit Frankrijk, Engeland, Duitsland en natuurlijk Nederland; muziek die een relatie heeft met het rampjaar 1672. Er zullen werken klinken van Sweelinck (Mein junges Leben hat ein End) en Hacquart (Harmonia Parnassia), van Biber (Battalia), Purcell (Come ye Sons of Art), Lully (delen uit de opera Isis) en Charpentier (Te Deum, ofwel de Eurovision Anthem).

    Het programma zal een afwisseling zijn van muziek en verhalen in onderlinge verwevenheid.
    Naast Geert Mak hoort u Concerto d’Amsterdam  onder leiding van concertmeester Stefano Rossi.

    Programma

    J.P. Sweelinck  - Mein junges Leben hat ein End
    C. Hacquart - Harmonia Parnassia, sonata ottava a quattro
    H.I. Biber - Battalia
    H. Purcell - Ouverture uit 'O Come ye Sons of Art'
    J.B. Lully - Isis, ouverture
    M.A. Charpentier - Te Deum, ouverture

    Lees meer
    Mooi artikel op de site van de VPRO over dit concert: Helend barok voor dit brokkenjaar
    Lees hier het persbericht.

  • - Wilbert Berendsen. La Nativité van Olivier Messiaen
    Wilbert Berendsen. La Nativité van Olivier Messiaen

    Wilbert Berendsen. La Nativité van Olivier Messiaen


    26 december 2022

     

     

     

    Doesburgs stadsorganist Wilbert Berendsen voert op het befaamde Walcker orgel Messiaens’ La Nativité du Seigneur (De geboorte van de Heer) uit. Het omvangrijke werk is opgebouwd als een orgelcyclus in drie maal drie delen. Het werk wordt afgesloten door een spectaculaire Toccata.

     

    Blader in dit boekje voor uw informatie over het concert.

  • - Matthäus Passion 2023 - Luthers Bach Ensemble
    Matthäus Passion 2023 - Luthers Bach Ensemble

    Matthäus Passion 2023 - Luthers Bach Ensemble


    19 maart 2023

     

    UITVERKOCHT

    Op zondagmiddag 19 maart 15.00 uur organiseert StiDoMu voor de laatste keer in haar bestaan een bijzondere uitvoering van de Matthäus Passion in de Grote of Martinikerk te Doesburg. Het Luthers Bach Ensemble voert onder leiding van Tymen Jan Bronda Bachs Matthäus Passion opnieuw uit in een geënsceneerde versie. In deze semi- scenische, indrukwekkende presentatie zijn de solisten en het koor alledaags gekleed; zij zingen alles uit het hoofd. Hierdoor wordt de interactie tussen de zangers onderling en het publiek vele malen groter. Gebaren en bewegingen onderstrepen het drama van de passie.

    Programma
    J.S. Bach – Matthäus-Passion BWV244

    Uitvoerenden
    Luthers Bach Ensemble (kleinkoor, solisten & barok-orkest) o.l.v. Tymen Jan BrondaRoder Jongenskoor | Marc Pantus, regie | Joris van Baar, Christus | Nils Giebelhausen EvangelistCressida Sharp, sopraan I | Agnes van Laar, sopraan II | Tobias Segura Peralta, altus I | David van Laar, altus II | Twan van der Wolde, tenor | Matthew Baker, bas

    Helaas heeft StiDoMu door aanblijvende onvoldoende bestuurlijke capaciteit moeten beslissen tot beëindiging van haar bestaan per half mei 2023.

     

    Wilt u alvast zien hoe het LBE zich voorbereidt, kijk dan hier

    Frans Haagen speelt voor het concert van 14.00-14.45 op de beiaard delen uit de Matthäus Passion

  • - Musica Vocale - Mis in e-moll van Bruckner
    Musica Vocale - Mis in e-moll van Bruckner

    Musica Vocale - Mis in e-moll van Bruckner


    14 mei 2023

    14 mei 2023
    Op zondagmiddag 14 mei 15.00 uur organiseert StiDoMu haar laatste concert. Hiervoor is het Musica Vocale uit Wageningen uitgenodigd.

    Musica Vocale voert de magnifieke Mis in e-klein(1869) uit van Anton Bruckner. Hoewel de muziek geschreven is voor koor en 15 blaasinstrumenten, voert Musica Vocale de mis uit met orgelbegeleiding door Wim Roelfsema.

    Oorspronkelijk schreef Bruckner de mis voor gemengd koor en (militair) blazersensemble. De mis was namelijk bedoeld om uitgevoerd te worden tijdens de inwijding van de votiefkapel van de Nieuwe Dom in Linz die toen nog in aanbouw was. De plechtigheden zouden op het Domplein plaatsvinden, in de buitenlucht. Vandaar deze bezetting, zonder kwetsbare strijkinstrumenten en zangsolisten. Maar hierdoor ontstond wel een schitterende en unieke klankwereld. Daarbij greep Bruckner terug op het gregoriaans en de muziek uit de late renaissance zoals van Palestrina. Het resultaat is een prachtige synthese van oud en nieuw: van het heldere contrapunt uit de renaissance met de dramatische harmoniek uit de 19e eeuw.

    Naast deze mis hoort u ook enkele motetten van Bruckner, namelijk het Ave Maria, Christus factus est en het Locus iste. Van Arvo Pärt staat het achtstemmige Salve Regina voor koor en orgel uit 2001 in schril contrast met de muziek van Bruckner. Hoewel ook Pärt inspiratie putte uit de renaissance, is zijn muziek vooral verstild en gewichtloos, met een vleugje Slavisch.

    Toegang € 17,50/Kaarten via stidomu.nl