My Calendar

Evenementen in april 2021–september 2022

  • - Orgelconcert Wilbert Berendsen
    Orgelconcert Wilbert Berendsen

    Orgelconcert Wilbert Berendsen


    22 juli 2021

    Zomeravond-orgelconcert

    Freytag-orgel:
    Georg Philipp Telemann (1681-1767)
    Fantasie TWV33/7: Presto-Largo-Presto
    Fantasie TWV33/8: Presto-Cantabile-Presto

    Flentrop-orgel:
    Johan Beeftink (geb. 1941)
    Partita "Christe qui lux es et dies":

    Walcker-orgel
    Eelke Mobach (1836-1898)
    Prelude en Fuga in d

    Healey Willan (1880-1968)
    Chorale Prelude on a melody by Orlando Gibbons (Song 13)
    Chorale Prelude on a melody by Melchior Vulpius (Gelobt sei Gott)

    Jean Langlais (1907-1991)
    Uit "Neuf Pièces":
    - Chant héroique
    - Chant de paix
    - Chant de Joie

    Over het programma
    Met frisse muziek van Telemann, vlot en verrassend geschreven, opent dit concert op het oudste orgel van de Martinikerk. De in totaal 36 fantasieën zijn vaak in paren geschreven, en de componist vraagt ons na de tweede fantasie van elk paar de eerste nog eens te herhalen, waardoor een suite-achtige structuur ontstaat.

    Voor het Flentrop-orgel koos Wilbert Berendsen muziek uit het begin van de jaren 80 van de vorige eeuw, in een frisse eigentijdse stijl, teruggrijpend op oude vormen, geschreven door Johan Beeftink. De partituur (oorspronkelijk verschenen in het Anlooër Orgelboek) opent met een notatie van de hymne, die zingend zal worden voorgedragen. Het laatste deel van dit recital, op het Walcker-orgel, opent met de schitterende Prelude en Fuga van Eelke Mobach. Het stuk van deze in Bolsward geboren componist ademt tradities en stijl van onder anderen Mendelssohn, Rheinberger en zelfs Stainer. Het combineert prachtig en degelijk passagewerk met een krachtige retoriek en structuur en gevoelige, zangerige recitatieven, die het verhaal van het stuk van begin tot eind boeiend maken.

    De Engelse componist Wilan schreef een groot aantal koraalbewerkingen voor orgel, waarbij hij zowel melodie als tekst duidelijk op de voorgrond laat treden. De muziek is toegankelijk en verrassend qua harmonische wendingen en vrijheid. Een genot om te spelen en te beluisteren.

    Met de Franse mystiek van Langlais wordt het concert afgesloten. Net als eerdergenoemde Mobach is deze componist blind vanaf zijn jonge jaren. Wilbetrt Berendsen over dit stuk: “Ik kan geen genoeg krijgen van deze klanken, die rechtstreeks uit de natuur lijken te komen, net als bijvoorbeeld bij Tournemire en Messiaen. Onverwachte kleuren en texturen, wars van cultivering, fris, soms ruw, maar altijd eerlijk en oorspronkelijk. En dan te bedenken dat deze woeste heroiek, hemelse vredigheid én werkelijk uitzinnige vreugde, opborrelden in een door de Tweede Wereldoorlog verscheurde wereld.

    Over Wilbert Berendsen
    Wilbert Berendsen is cantor-organist van de Martinikerk te Doesburg, waar hij de vaste bespeler is van de drie prachtige orgels. In 2015 werd hij benoemd tot Stadsorganist van de gemeente Doesburg. Hij studeerde orgel bij Hans van Nieuwkoop en behaalde in 1997 zijn diploma Uitvoerend Musicus. Daarnaast studeerde hij kerkmuziek en volgde hij een applicatieopleiding koordirectie voor vakmusici. Hij heeft een bloeiende lespraktijk voor organisten in de hele Achterhoek en daarbuiten. Verder is hij dirigent van onder meer het Bachkoor Doetinchem. Hij geeft orgelconcerten in binnen- en buitenland.

    Composities verschenen in talrijke bundels en tijdschriften. Recentelijk studeerde hij beiaard bij Frans Haagen aan de Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht, en studeerde augustus 2020 als Master af. Naast zijn uitvoerende muzikale activiteiten is Wilbert een getalenteerd software-ontwikkelaar. Zijn open source muziek-editor Frescobaldi maakte in 2017 deel uit van het prestigieuze Google Summer of Code project en is inmiddels de de facto editor geworden voor vele muziekzetters. Sinds voorjaar 2021 verricht hij part-time programmeerwerk in de afdeling Research & Development van een grote onderneming op het gebied van digitale gesampelde orgels.

  • - Orgelconcert Bert den Hertog
    Orgelconcert Bert den Hertog

    Orgelconcert Bert den Hertog


    29 juli 2021

    Zomeravondconcert door Bert den Hertog

     

     

     

     

    Flentrop-orgel:
    Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    Preludium und Fuge in D, BWV 532
    An Wasserflüssen Babylon, BWV 653

    Jean Langlais (1907-1991)
    Uit "Ten Pieces": Pasticcio

    Walcker-orgel:
    Louis Vierne (1870-1837)
    Symphonie Nr.4, Op.32:

    Over Bert den Hertog
    Bert den Hertog werd in 1978 te Gouda geboren. Vanaf 1997 tot 2005 studeerde hij Hoofdvak Orgel bij Ben van Oosten, Bernard Winsemius en Willem Tanke aan het Rotterdams Conservatorium. Tijdens zijn studie won hij vier (inter-)nationale orgelconcoursen.

    Bert heeft een afwisselende concertpraktijk en concerteerde op vele orgels in Nederland, België, Frankrijk, Rusland, Duitsland, Estland, Roemenië en Polen. Sinds 2010 is hij benoemd als hoofdorganist van de Oude Kerk te Scheveningen, waar hij het historische, 18e eeuwse Steevens/Lohman/Flentrop - orgel bespeelt. Tevens is hij sinds 2013 concertorganist en artistiek adviseur van de Stichting Orgel Elandstraatkerk (Den Haag Centrum), waar hij het unieke Franssen-orgel (43/III/P) uit 1906 bespeelt en promoot. Op dit orgel voert hij elk jaar verschillende grote orgelsymfoniëen en -cycli van o.a. Franck, Widor, Vierne, Dupré, Langlais en Messiaen uit.

    Regelmatig treedt hij op als koorbegeleider in veeleisend repertoire voor koor en orgel. Van Berts spel verschenen inmiddels acht cd's (met repertoire uit alle stijlperioden) die in de internationale pers lovend werden besproken.

    The American Organist schreef in 2009 over zijn interpretatie van de derde en zesde symfonie van Vierne: "His playing is passionate, powerful and poetic". Onlangs startte hij de online publicatie van de opnames van alle orgelwerken van J.S. Bach, in chronologische volgorde, op moderne orgels. Deze opnames zijn te beluisteren op diverse streamingdiensten zoals YouTube, Spotify, AppleMusic en Qobuz. Behalve kerk- en concertorganist is Bert ook orgel-en pianodocent aan de Stichting Muziekonderwijs te Leiderdorp.

     

  • - Orgelconcert Theo Jellema
    Orgelconcert Theo Jellema

    Orgelconcert Theo Jellema


    5 augustus 2021

    Zomeravond-orgelconcert door Theo Jellema

    Walcker-orgel
    Sigfrid Karg-Elert (1877-1933)
    Wachet auf, ruft uns die Stimme, Op.65

    Ernst Ludwig Leitner (geb. 194
    Totentanz (Chaconne über 'Der grimmig Tod mit seinem Pfeil')

    Flentrop-orgel
    John Blow (1649-1708)
    Voluntary in G

    Gottlieb Muffat (1690-1770)
    Ricercata in a

    John Blow
    Voluntary in d

    Freytag-orgel
    Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    Preludium en fuga in C, BWV 870
    Preludium en fuga in C, BWV 846

    Walcker-orgel
    Theo Jellema (geb. 1955)
    Fantasia primi toni

    Günther Raphael (1903-1960)
    Nun sich der Tag geendet hat, Op.1

    Over Theo Jellema
    Theo Jellema (1955) studeerde orgel aan het conservatorium te Groningen in de orgelklas van Wim van Beek en behaalde zijn solodiploma met onderscheiding in 1978. Naast zijn werkzaamheden als stadsorganist van Leeuwarden is hij docent hoofdvak orgel aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen. Hij heeft een uitgebreide concertpraktijk die hem voerde naar een groot aantal Europese landen en naar Rusland, Japan en Korea. In de loop der jaren speelde hij verschillende ‘integrales'. Voor de opnamen in het kader van het project All of Bach van de Nederlandse Bachvereniging speelde hij een aantal van Bachs orgelwerken.

    Theo Jellema jureert bij belangrijke Europese orgelconcoursen en geeft masterclasses in binnen- en buitenland. Hij maakte cd-opnamen van belangrijke historische orgels en is werkzaam als orgeladviseur.

    In het najaar van 2019 verscheen van zijn hand Orgelbouw na 1945 in Friese kerken.

     

  • - Orgelconcert Anton Doornhein
    Orgelconcert Anton Doornhein

    Orgelconcert Anton Doornhein


    12 augustus 2021

    Zomeravond-orgelconcert Anton Doornhein

    Freytag-orgel
    Uit "Camphuysen manuscript": Daphne

    Flentrop-orgel
    Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    Fantasie und Fuge in D, BWV 912 (in der Bearbeitung für Orgel von Max Reger)

    Walcker-orgel
    Robert Schumann (1810-1856)
    Fuge über B-A-C-H, Op.60, Nr.1

    Milos Sokola (1913-1976)
    Passacaglia quasi Toccata über das thema B-A-C-H

    Sigfrid Karg-Elert (1877-1933)
    Uit "Trois Impressions": Clair de Lune

    Max Reger (1873-1916)
    Introduction, Passacaglia und Fuge, Op.127

    Over Anton Doornhein
    Anton Doornhein werd op 27 augustus 1960 geboren te Rijnsburg. Al vroeg bleek zijn interesse voor het orgel; op negenjarige leeftijd kreeg hij zijn eerste orgellessen bij Nico de Raad te Katwijk. Na het behalen van diverse diploma's ging hij in 1978 naar het Rotterdams Conservatorium.

    Hier studeerde hij hoofdvak orgel bij Jet Dubbeldam. De studie sloot hij af met de diploma's Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus. Verder behaalde hij hier ook diploma's voor pianospel. Na zijn opleiding nam hij deel aan diverse cursussen, o.a. bij Albert de Klerk en Kamiel d'Hooghe. Verder volgde hij interpretatielessen bij Marie Louise Langlais-Jaquet aan het 'Conservatoire International de Musique' te Parijs, die bekroond werden met een unanieme toekenning van de Grand Prix.

    In 1985 won hij het 'Nationaal Orgelconcours' te Leiden in de categorie romantiek en in 1988 werd hij prijswinnaar van het Internationaal Orgelconcours te Nijmegen. Bij het Internationaal Bach Concours 1995 in de Grote of Sint-Bavokerk te Haarlem was hij een van de finalisten. Vanwege zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur ontving hij in 1997 de bronzen, en in 2004 de zilveren medaille 'Arts, Sciences et Lettres'. In 2001 won Anton Doornheim drie prijzen bij het César Franck Orgelconcours in de Kathedrale Basiliek St. Bavo te Haarlem: de tweede prijs, de publieksprijs en de Charles Tournemire-prijs.

    Anton Doornhein is werkzaam als muzikaal balletbegeleider aan het Rotterdams Conservatorium (Codarts). Daarnaast is hij als organist is hij verbonden aan de R.K. Dominicuskerk (Het Steiger) in Rotterdam en aan de begraafplaats Oud Eik en Duinen te 's-Gravenhage.

    Van zijn spel verscheen een aantal cd's met daarop opnamen in de St.-Agathakerk te Lisse, de Grote kerk te Beverwijk, de Mozes en Aéronkerk te Amsterdam, Dorpskerk Ouderkerk a/d IJssel, Katarinakerk te Stockholm en de St. Trinite te Parijs. In 2007 nam hij alle orgelwerken van Joseph Jongen op, die uitgekomen zijn in 2 cd-boxen van 2 cd's. Dit oeuvre werd gespeeld in de Onze-Lieve-Vrouwe Kerk van Laken (België) en in de Marienbasilika van Kevelaer (Duitsland).

     

  • - Orgelconcert Ansgar Schlei
    Orgelconcert Ansgar Schlei

    Orgelconcert Ansgar Schlei


    19 augustus 2021


    Zomeravond-orgelconcert door Ansgar Schlei

    Freytag-orgel
    Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
    Ballo del granduca

    Flentrop-orgel
    Johann Caspar Ferdinand Fischer (1656-1746)
    Praeludium septium

    Dieterich Buxtehude (1637-1707)
    Praeludium in g, BuxWV 149

    Walcker-orgel
    Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    Fantasie en fuga in a, BWV 904 (arr. Max Reger)

    Max Reger (1873-1916)
    Préludium en Fuga in d, WoO, Nr.4

    Margaretha Christina de Jong (geb. 1961)
    Sonate over psalm 121

    Over Ansgar Schlei
    De Duitse organist Ansgar Schlei studeerde kerkmuziek aan de Hochschule für Musik und Theater te Hannover bij Cornelius Schneider-Pungs en Pier Damiano Peretti (orgel), Gerrit Zitterbart (piano) en Hildebrandt Haake (koordirectie). Na het behalen van zijn A-diploma zette hij zijn orgelstudie voort bij Bine Katrine Bryndorf, Carlo Hommel, Ton Koopman, Michael Radulescu, Reinhold Richter en Harald Vogel.

    Naast zijn werkzaamheden als kerkmusicus in Springe/Deister en Hannover was Ansgar Schlei enige tijd organist van het ‘Christus-Pavillon’ op de wereldtentoonstelling EXPO te Hannover. Van 2001 tot 2006 was hij als cantor-organist verbonden aan de Petri-Pauli-Kirche in Bad Münder am Deister. Sinds 2006 is Ansgar Schlei als cantor-organist verbonden aan de Willibrordi-Dom in Wesel waar hij het Walcker-Marcussen-orgel bespeelt. Daarnaast is hij cantor-organist van de Evangelische kerk in de regio ’Rheinland‘ (District Wesel). In deze functie is hij tevens hoofd van de afdeling Kerkmuziek voor kerkmusici in de ‘Rheinland‘-regio.

    Schlei geeft concerten in Duitsland en daarbuiten. Zijn repertoire omvat composities uit alle stijlperioden, met in het bijzondere de muziek uit de 17e en 18e eeuw. Op het label Discantus verschenen een aantal orgelcd’s van Ansgar Schlei, met o.a. werken van Bach, Böhm, Clarke, Clerambault, Mendelssohn en Reger.

     

  • - Orgelconcert Erik Jan Eradus
    Orgelconcert Erik Jan Eradus

    Orgelconcert Erik Jan Eradus


    26 augustus 2021


    Zomeravond-orgelconcert door Erik Jan Eradus

    Walcker-orgel
    Max Reger (1873-1916)
    Introduction und Passacaglia in d, WoO, Nr.1

    Herbert Howells (1892-1983)
    Rhapsody in Des, Op.17 Nr.1

    Hendrik Andriessen (1892-1981)
    Premier Choral

    Charles Tournemire (1870-1939)
    Uit "L’Orgue Mystique No. 35": Offertoire - "In Assumptione B.M.V."

    Erik Jan Eradus
    Improvisatie

    Naji Hakim (geb. 1955)
    Le tombeau d’Olivier Messiaen:

    Over Erik Jan Eradus
    Erik Jan Eradus kreeg zijn eerste muzikale vorming aan de Koorschool St. Bavo in Haarlem. Hij studeerde orgel bij o.a. Bernard Bartelink, Jacques van Oortmerssen en Jean Boyer. Erik Jan is sinds 2018 titulair organist van de St. Josephkerk in Haarlem. Daarnaast is hij als organist verbonden aan de Onze-Lieve-Vrouwekerk en de Hofkerk in Amsterdam en de Cultuurkoepel in Heiloo.

    Erik Jan concerteert regelmatig in binnen- en buitenland en treedt ook op als (gast) dirigent van koren.

    Voor zijn verdienste voor de Franse muziek ontving Erik Jan in 2014 een zilveren medaille van de Société Académique d’Éducation et d’Éncouragement Arts-Sciences-Lettres in Parijs.

     

  • - Orgelconcert Jetty Podt
    Orgelconcert Jetty Podt

    Orgelconcert Jetty Podt


    2 september 2021

    Zomeravond-orgelconcert Jetty Podt

    Duitse koraalkunst

    Flentrop-orgel
    Dietrich Buxtehude (1637-1707)
    Passacaglia in d, BuxWV 161

    Freytag-orgel
    Johann Pachelbel (1653-1706)
    Variaties over "Was Gott tut, das ist wohlgetan"

    Walcker-orgel
    Georg Böhm (1661-1733)
    Vater unser im Himmelreich

    Franz Liszt (1811-1886)
    Gebet

    Max Reger (1873-1916)
    Vater unser im Himmelreich, Op.67

    Johann Sebastian Bach 1685-1750
    Préludium und Fuge in a, BWV 543
    Herzlich tut mich verlangen, BWV 727

    Max Reger
    Herzlich tut mich verlangen, Op.67

    Johannes Brahms (1833-1897)
    Herzlich tut mich verlangen, Op.122, Nr.10

    Felix Mendelssohn Bartoldy (1809-1847)
    Sonata, Op.65, No.2

    Over Jetty Podt
    Jetty Podt is stadsorganist van Nijmegen en organist aan de Stevenskerk. Zij bespeelt daar het beroemde König-orgel (1776) en de vier kleinere orgels. Zij maakte cd-opnamen op het König-orgel met werken van Maurice Duruflé, Jan Welmers en Franz Liszt. Deze laatste cd kwam uit 2013 uit en ontving hoge waarderingen in de vakpers.

    Jetty Podt gaf orgelconcerten in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Zwitserland en Brazilië. Zij maakt vaak bijzondere programma’s rond het orgel, bijvoorbeeld met literatuur en poëzie zoals het mirakelspel Mariken van Nieumeghen. In 2014 speelde zij een orgelconcert met spectaculaire video-mapping door Italiaanse lichtkunstenaars.

    In 2018 voerde zij de première uit van het grootschalige Licht en Donker VI van Jan Welmers, met een tournee in Enschede, Utrecht, Zutphen, Nijmegen en in het Orgelpark in Amsterdam. Daarnaast dirigeert zij kamerkoor Capella Cumerana, een liturgisch koor dat elke maand de choral evensong uitvoert in de Stevenskerk Nijmegen. Ook acteert zij in muzikale theatervoorstellingen rond het orgel.

    Als stadsorganist Jetty Podt actief met promotie activiteiten rond het orgel, zoals het project "Zaterdagmiddagmuziek in de Stevens".

    Meer informatie www.jettypodt.nl

     

     

  • - Orgelconcert Gijs van Schoonhoven (met film)
    Orgelconcert Gijs van Schoonhoven (met film)

    Orgelconcert Gijs van Schoonhoven (met film)


    9 september 2021


    Zomeravond-orgelconcert Gijs van Schoonhoven (met film)

    Over de film “Pantserkruiser Potjomkin”
    Rusland 1905, de matrozen aan boord van de machtige pantserkruiser Potemkin komen in opstand wanneer zij rot vlees voorgeschoteld krijgen. Onder aanvoering van matroos Vakulinchik groeit de opstand uit tot een muiterij waarbij de Potemkin koers zet naar Odessa. Daar sluit de bevolking zich aan bij de muitende matrozen en besluit het regeringsgebouw te bestormen. Op de trappen bij de haven worden de ongewapende opstandelingen in een ongelijke en bloedige strijd neergeslagen door de regeringstroepen. In een laatste wanhoopspoging vaart de Potemkin nog eenmaal uit om een allesbeslissende slag te leveren met de Russische vloot.

    Over Gijs van Schoonhoven
    Gijs van Schoonhoven (1953) studeerde orgel, kerkmuziek en muziektheorie aan het Arnhems Stedelijk Conservatorium. Docenten waren onder meer Bert Matter en Wim Kloppenburg. Hij is stadsorganist van Enschede en als docent orgel en kerkmuziek verbonden aan het ArtEZ-Conservatorium te Enschede. Daarnaast is Gijs kerkmusicus van het Medisch Spectrum Twente.

    In de loop der jaren heeft hij zijn medewerking verleend aan verschillende cd’s, radio- en televisieopnamen. Verder heeft hij een levendige concertpraktijk. Hij heeft meegewerkt aan de totstandkoming van diverse bundels met koraalvoorspelen bij het Liedboek voor de Kerken.

    Hij geeft workshops aan de conservatoria te Riga, Weimar, Sofia, Birmingham, Wroclaw en Lodz. Gijs heeft zich gespecialiseerd in het improviserend begeleiden van geluidloze films uit het begin van de 20e eeuw.

     

  • - Barok Ensemble Armonico Tributo
    Barok Ensemble Armonico Tributo

    Barok Ensemble Armonico Tributo


    25 september 2022

    De musici
    Het Ensemble Armonico Tributo (= Eerbetoon aan de Harmonie) bestaat uit zes oude muziekspecialisten, die zich in Corona tijd hebben verenigd om de passie voor oude muziek te blijven delen. De leden van het gezelschap hebben allen gestudeerd aan gerenommeerde conservatoria in binnen- en buitenland. Zij streven ernaar ook minder vaak uitgevoerde meesterwerken ten gehore te brengen. De musici zullen zich zelf aan ons voorstellen en een korte toelichting geven op het programma.

    De muziek
    In 1724 publiceerde François Couperin een verzameling instrumentale werken onder de titel Les Goûts-Réünis. Deze titel was programmatisch omdat hij een voorstander was van de 'gemengde smaak', de vermenging van elementen uit de Franse en Italiaanse stijl. In Duitsland deden verschillende componisten hetzelfde: ze verwerkten in hun muziek verschillende buitenlandse stijlen. De eerste pleitbezorger van de 'gemengde smaak' was Georg Muffat. Zijn motivatie was ook van politieke aard. "De oorlogszuchtige wapens en hun oorzaken zijn verre van mij; de noten, strijkers en mooie muzikale geluiden zijn mijn dagelijkse bekommernis, en terwijl ik de Franse stijl meng met die van de Duitsers en de Italianen, voer ik geen oorlog, maar waarschijnlijk geef aan die mensen een voorbeeld van gewenste harmonie en zoete vrede".

    Het programma 

    Girolamo Frescobaldi (1583-1643)

    Canzon prima a 4, Canto Alto Tenor Basso ‘Sopra Rugier’

    Canzon seconda a 4, Canto Alto Tenor Basso ‘Sopra Romanesca’

    William Lawes (1602-1645)

    Royall Consort nr. 9 in F:

    Pavin-Aire-Alman-Corant-Alman 2-Corant 2-Saraband

    Royall Consort nr. 6 in D:

    Fantazy-Aire-Alman-Corant-Ecco-Aire Moriss

    Pauze

    Bernardo Storace (1637-1707)

    Aria sopra La Spagnoletta (orgel solo)

    Georg Muffat (1653-1704)

    Sonate 1 uit Armonico Tributo:

    Grave-Allegro e presto-Allemanda-Grave-Gavotte-Grave-Menuet

    Georg Friedrich Händel (1685-1759)

    Orgelconcert nr. 3 in g

    Adagio-allegro-adagio-allegro


    De componisten

    Girolamo Frescobaldi (1583-1643) was een Italiaans componist en organist in de Renaissance en vroege barok. Hij werkte voornamelijk in Rome als organist van de Sint Pieter aldaar. Zijn invloed op de ontwikkeling van de klaviermuziek is zeer groot geweest. Zijn naam leeft tot op de dag ook voort als naam van een beroemd Italiaans wijnhuis.

    William Lawes (1602-1645) kwam uit een muzikale familie; zijn talent werd snel ontdekt, zodat hij al jong in de leer mocht bij John Coprario, een hoog aangeschreven componist uit die tijd. Koning Karel I van Engeland was een studiegenoot van Lawes, met wie hij dikwijls musiceerde. In 1635 werd hij tot hof- componist benoemd. Zijn muziek is tot lang na zijn dood geprezen als behorend tot de beste Engelse barokmuziek. De reeks consort suites was gericht op een groot publiek en is daarom relatief eenvoudig van structuur. De werken zijn opgebouwd naar Italiaans model en munten uit in harmonische elegantie.

    Bernardo Storace (1637-1707) was een Italiaans componist over wiens leven bijna niets bekend is. Hij was zeer geïnteresseerd in variatievormen; de gespeelde Aria sopra La Spagnoletta bevat patronen van 24 maten en is gebaseerd op een 16e -eeuws Florentijns manuscript.

    Georg Muffat (1653-1704) werd geboren in de Franse Alpen en studeerde in Parijs bij Lully,; hij werd tevens opgeleid in Jezuïetencolleges en studeerde rechten in Ingolstadt. Daarna concentreerde hij zich helemaal op de muziek en werkte hij als musicus in Wenen, Praag en Salzburg (1678).  In Rome maakte hij kennis met Corelli en diens concerti grossi. Door al deze ervaringen werd zijn stijl een versmelting van Franse, Duitse en Italiaanse elementen, waardoor hij wel een kosmopoliet van de muziek wordt genoemd.

    Georg Friedrich Händel (1685-1759) werd in Halle geboren in het zelfde jaar als J.S. Bach, niet ver van diens geboorteplaats Eisenach. Toch hebben zij elkaar nooit ontmoet! Bach had grote bewondering voor Händel, maar dat was niet wederzijds. Händel vertrok op 18 jarige leeftijd naar Hamburg, waar hij groot succes oogstte met zijn eerste opera. Hij reisde 3 jaar later af naar Florence nadat hij kennis gemaakt had met een Florentijnse prins uit de Medici familie! Daar maakte hij kennis met de Italiaanse  muziek die op dat moment toonaangevend was in Europa. Vier jaar later was zijn roem internationaal gevestigd en was zijn muziekstijl diep doordrongen van zuidelijk temperament en Italiaanse lyriek.