My Calendar

Evenementen in april 2021–september 2022

  • - Ensemble Armonico Tributo
    Ensemble Armonico Tributo

    Ensemble Armonico Tributo


    17 juni 2021

    NOG 1 KAARTJE!
    Barokconcert door Ensemble Armonico Tributo op donderdagavond 19 juni 2021 19.30 uur in de Grote of Martinikerk Doesburg

    We hopen en gaan ervan uit dat we eindelijk weer eens van een mooi live concert kunnen genieten! StiDoMu durft het aan nu dit concert te organiseren. Wel onder enig voorbehoud, omdat de regelgeving van de overheid leidend is.

    Kaarverkoop
    Kaartverkoop uitsluitend digitaal: Koop hier uw ticket

    We mogen 50 bezoekers ontvangen. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt…..

     

    Armonico Tributo
    Laura Brüggen, viool 1
    Agnieszka Papierska, viool 2
    Tom Moonen, altviool
    Marike Tuin, viola da gamba
    Jan Insinger, cello
    Robert Koolstra, klavecimbel

    In coronatijd hebben enkele oude muziekspecialisten een nieuw ensemble opgericht: Armonico Tributo. Letterlijk vertaald betekent dit ‘Eerbetoon aan de Harmonie’.
    Het doel is om in deze moeilijke tijd samen de passie voor oude muziek te blijven delen. Alle leden van het ensemble hebben gestudeerd aan gerenommeerde conservatoria zoals Den Haag, Amsterdam, Bazel en Londen en spelen in bekende ensembles en orkesten in Nederland en daarbuiten. Het ensemble zet zich in om het publiek kennis te laten maken met meesterwerken die niet zo vaak uitgevoerd worden. Elk concert staan er instrumenten centraal en in dit concert zijn dat de viola da gamba en het klavecimbel.

    Op het programma staan twee hele bijzondere werken voor viola da gamba: Telemanns  Ouverture In D groot TWV 55:D6, voor viola da gamba, strijkers en basso continuo en het  Concert in C groot voor viola da gamba en strijkers, door Johann Gottlieb Graun. Het klavecimbel klinkt in Bachs klavecimbelconcert in f klein en tot slot horen we een suite uit Armonico Tributo van Muffat, die eindigt met misschien wel de mooiste Passacaglia uit de muziekgeschiedenis.

    Ze spelen voor ons:

    • G.Ph. Telemann (1681-1767): Ouverture in D TWV 55:D6, voor viola da gamba, strijkers en basso continuo
    • Johann Sebastian Bach (1685-1750): Klavecimbelconcert in f, BWV 1056
    • Johann Gottlieb Graun (1702/3-1771): Concert in C voor viola da gamba, strijkers en basso continuo
    • Georg Muffat (1653-1704): Sonate V uit 'Armonico Tributo'

     

     

  • - Orgelconcert Wilbert Berendsen
    Orgelconcert Wilbert Berendsen

    Orgelconcert Wilbert Berendsen


    22 juli 2021

    Zomeravond-orgelconcert

    Freytag-orgel:
    Georg Philipp Telemann (1681-1767)
    Fantasie TWV33/7: Presto-Largo-Presto
    Fantasie TWV33/8: Presto-Cantabile-Presto

    Flentrop-orgel:
    Johan Beeftink (geb. 1941)
    Partita "Christe qui lux es et dies":

    Walcker-orgel
    Eelke Mobach (1836-1898)
    Prelude en Fuga in d

    Healey Willan (1880-1968)
    Chorale Prelude on a melody by Orlando Gibbons (Song 13)
    Chorale Prelude on a melody by Melchior Vulpius (Gelobt sei Gott)

    Jean Langlais (1907-1991)
    Uit "Neuf Pièces":
    - Chant héroique
    - Chant de paix
    - Chant de Joie

    Over het programma
    Met frisse muziek van Telemann, vlot en verrassend geschreven, opent dit concert op het oudste orgel van de Martinikerk. De in totaal 36 fantasieën zijn vaak in paren geschreven, en de componist vraagt ons na de tweede fantasie van elk paar de eerste nog eens te herhalen, waardoor een suite-achtige structuur ontstaat.

    Voor het Flentrop-orgel koos Wilbert Berendsen muziek uit het begin van de jaren 80 van de vorige eeuw, in een frisse eigentijdse stijl, teruggrijpend op oude vormen, geschreven door Johan Beeftink. De partituur (oorspronkelijk verschenen in het Anlooër Orgelboek) opent met een notatie van de hymne, die zingend zal worden voorgedragen. Het laatste deel van dit recital, op het Walcker-orgel, opent met de schitterende Prelude en Fuga van Eelke Mobach. Het stuk van deze in Bolsward geboren componist ademt tradities en stijl van onder anderen Mendelssohn, Rheinberger en zelfs Stainer. Het combineert prachtig en degelijk passagewerk met een krachtige retoriek en structuur en gevoelige, zangerige recitatieven, die het verhaal van het stuk van begin tot eind boeiend maken.

    De Engelse componist Wilan schreef een groot aantal koraalbewerkingen voor orgel, waarbij hij zowel melodie als tekst duidelijk op de voorgrond laat treden. De muziek is toegankelijk en verrassend qua harmonische wendingen en vrijheid. Een genot om te spelen en te beluisteren.

    Met de Franse mystiek van Langlais wordt het concert afgesloten. Net als eerdergenoemde Mobach is deze componist blind vanaf zijn jonge jaren. Wilbetrt Berendsen over dit stuk: “Ik kan geen genoeg krijgen van deze klanken, die rechtstreeks uit de natuur lijken te komen, net als bijvoorbeeld bij Tournemire en Messiaen. Onverwachte kleuren en texturen, wars van cultivering, fris, soms ruw, maar altijd eerlijk en oorspronkelijk. En dan te bedenken dat deze woeste heroiek, hemelse vredigheid én werkelijk uitzinnige vreugde, opborrelden in een door de Tweede Wereldoorlog verscheurde wereld.

    Over Wilbert Berendsen
    Wilbert Berendsen is cantor-organist van de Martinikerk te Doesburg, waar hij de vaste bespeler is van de drie prachtige orgels. In 2015 werd hij benoemd tot Stadsorganist van de gemeente Doesburg. Hij studeerde orgel bij Hans van Nieuwkoop en behaalde in 1997 zijn diploma Uitvoerend Musicus. Daarnaast studeerde hij kerkmuziek en volgde hij een applicatieopleiding koordirectie voor vakmusici. Hij heeft een bloeiende lespraktijk voor organisten in de hele Achterhoek en daarbuiten. Verder is hij dirigent van onder meer het Bachkoor Doetinchem. Hij geeft orgelconcerten in binnen- en buitenland.

    Composities verschenen in talrijke bundels en tijdschriften. Recentelijk studeerde hij beiaard bij Frans Haagen aan de Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht, en studeerde augustus 2020 als Master af. Naast zijn uitvoerende muzikale activiteiten is Wilbert een getalenteerd software-ontwikkelaar. Zijn open source muziek-editor Frescobaldi maakte in 2017 deel uit van het prestigieuze Google Summer of Code project en is inmiddels de de facto editor geworden voor vele muziekzetters. Sinds voorjaar 2021 verricht hij part-time programmeerwerk in de afdeling Research & Development van een grote onderneming op het gebied van digitale gesampelde orgels.

  • - Orgelconcert Bert den Hertog
    Orgelconcert Bert den Hertog

    Orgelconcert Bert den Hertog


    29 juli 2021

    Zomeravondconcert door Bert den Hertog

     

     

     

     

    Flentrop-orgel:
    Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    Preludium und Fuge in D, BWV 532
    An Wasserflüssen Babylon, BWV 653

    Jean Langlais (1907-1991)
    Uit "Ten Pieces": Pasticcio

    Walcker-orgel:
    Louis Vierne (1870-1837)
    Symphonie Nr.4, Op.32:

    Over Bert den Hertog
    Bert den Hertog werd in 1978 te Gouda geboren. Vanaf 1997 tot 2005 studeerde hij Hoofdvak Orgel bij Ben van Oosten, Bernard Winsemius en Willem Tanke aan het Rotterdams Conservatorium. Tijdens zijn studie won hij vier (inter-)nationale orgelconcoursen.

    Bert heeft een afwisselende concertpraktijk en concerteerde op vele orgels in Nederland, België, Frankrijk, Rusland, Duitsland, Estland, Roemenië en Polen. Sinds 2010 is hij benoemd als hoofdorganist van de Oude Kerk te Scheveningen, waar hij het historische, 18e eeuwse Steevens/Lohman/Flentrop - orgel bespeelt. Tevens is hij sinds 2013 concertorganist en artistiek adviseur van de Stichting Orgel Elandstraatkerk (Den Haag Centrum), waar hij het unieke Franssen-orgel (43/III/P) uit 1906 bespeelt en promoot. Op dit orgel voert hij elk jaar verschillende grote orgelsymfoniëen en -cycli van o.a. Franck, Widor, Vierne, Dupré, Langlais en Messiaen uit.

    Regelmatig treedt hij op als koorbegeleider in veeleisend repertoire voor koor en orgel. Van Berts spel verschenen inmiddels acht cd's (met repertoire uit alle stijlperioden) die in de internationale pers lovend werden besproken.

    The American Organist schreef in 2009 over zijn interpretatie van de derde en zesde symfonie van Vierne: "His playing is passionate, powerful and poetic". Onlangs startte hij de online publicatie van de opnames van alle orgelwerken van J.S. Bach, in chronologische volgorde, op moderne orgels. Deze opnames zijn te beluisteren op diverse streamingdiensten zoals YouTube, Spotify, AppleMusic en Qobuz. Behalve kerk- en concertorganist is Bert ook orgel-en pianodocent aan de Stichting Muziekonderwijs te Leiderdorp.

     

  • - Orgelconcert Theo Jellema
    Orgelconcert Theo Jellema

    Orgelconcert Theo Jellema


    5 augustus 2021

    Zomeravond-orgelconcert door Theo Jellema

    Walcker-orgel
    Sigfrid Karg-Elert (1877-1933)
    Wachet auf, ruft uns die Stimme, Op.65

    Ernst Ludwig Leitner (geb. 194
    Totentanz (Chaconne über 'Der grimmig Tod mit seinem Pfeil')

    Flentrop-orgel
    John Blow (1649-1708)
    Voluntary in G

    Gottlieb Muffat (1690-1770)
    Ricercata in a

    John Blow
    Voluntary in d

    Freytag-orgel
    Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    Preludium en fuga in C, BWV 870
    Preludium en fuga in C, BWV 846

    Walcker-orgel
    Theo Jellema (geb. 1955)
    Fantasia primi toni

    Günther Raphael (1903-1960)
    Nun sich der Tag geendet hat, Op.1

    Over Theo Jellema
    Theo Jellema (1955) studeerde orgel aan het conservatorium te Groningen in de orgelklas van Wim van Beek en behaalde zijn solodiploma met onderscheiding in 1978. Naast zijn werkzaamheden als stadsorganist van Leeuwarden is hij docent hoofdvak orgel aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen. Hij heeft een uitgebreide concertpraktijk die hem voerde naar een groot aantal Europese landen en naar Rusland, Japan en Korea. In de loop der jaren speelde hij verschillende ‘integrales'. Voor de opnamen in het kader van het project All of Bach van de Nederlandse Bachvereniging speelde hij een aantal van Bachs orgelwerken.

    Theo Jellema jureert bij belangrijke Europese orgelconcoursen en geeft masterclasses in binnen- en buitenland. Hij maakte cd-opnamen van belangrijke historische orgels en is werkzaam als orgeladviseur.

    In het najaar van 2019 verscheen van zijn hand Orgelbouw na 1945 in Friese kerken.

     

  • - Orgelconcert Anton Doornhein
    Orgelconcert Anton Doornhein

    Orgelconcert Anton Doornhein


    12 augustus 2021

    Zomeravond-orgelconcert Anton Doornhein

    Freytag-orgel
    Uit "Camphuysen manuscript": Daphne

    Flentrop-orgel
    Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    Fantasie und Fuge in D, BWV 912 (in der Bearbeitung für Orgel von Max Reger)

    Walcker-orgel
    Robert Schumann (1810-1856)
    Fuge über B-A-C-H, Op.60, Nr.1

    Milos Sokola (1913-1976)
    Passacaglia quasi Toccata über das thema B-A-C-H

    Sigfrid Karg-Elert (1877-1933)
    Uit "Trois Impressions": Clair de Lune

    Max Reger (1873-1916)
    Introduction, Passacaglia und Fuge, Op.127

    Over Anton Doornhein
    Anton Doornhein werd op 27 augustus 1960 geboren te Rijnsburg. Al vroeg bleek zijn interesse voor het orgel; op negenjarige leeftijd kreeg hij zijn eerste orgellessen bij Nico de Raad te Katwijk. Na het behalen van diverse diploma's ging hij in 1978 naar het Rotterdams Conservatorium.

    Hier studeerde hij hoofdvak orgel bij Jet Dubbeldam. De studie sloot hij af met de diploma's Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus. Verder behaalde hij hier ook diploma's voor pianospel. Na zijn opleiding nam hij deel aan diverse cursussen, o.a. bij Albert de Klerk en Kamiel d'Hooghe. Verder volgde hij interpretatielessen bij Marie Louise Langlais-Jaquet aan het 'Conservatoire International de Musique' te Parijs, die bekroond werden met een unanieme toekenning van de Grand Prix.

    In 1985 won hij het 'Nationaal Orgelconcours' te Leiden in de categorie romantiek en in 1988 werd hij prijswinnaar van het Internationaal Orgelconcours te Nijmegen. Bij het Internationaal Bach Concours 1995 in de Grote of Sint-Bavokerk te Haarlem was hij een van de finalisten. Vanwege zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur ontving hij in 1997 de bronzen, en in 2004 de zilveren medaille 'Arts, Sciences et Lettres'. In 2001 won Anton Doornheim drie prijzen bij het César Franck Orgelconcours in de Kathedrale Basiliek St. Bavo te Haarlem: de tweede prijs, de publieksprijs en de Charles Tournemire-prijs.

    Anton Doornhein is werkzaam als muzikaal balletbegeleider aan het Rotterdams Conservatorium (Codarts). Daarnaast is hij als organist is hij verbonden aan de R.K. Dominicuskerk (Het Steiger) in Rotterdam en aan de begraafplaats Oud Eik en Duinen te 's-Gravenhage.

    Van zijn spel verscheen een aantal cd's met daarop opnamen in de St.-Agathakerk te Lisse, de Grote kerk te Beverwijk, de Mozes en Aéronkerk te Amsterdam, Dorpskerk Ouderkerk a/d IJssel, Katarinakerk te Stockholm en de St. Trinite te Parijs. In 2007 nam hij alle orgelwerken van Joseph Jongen op, die uitgekomen zijn in 2 cd-boxen van 2 cd's. Dit oeuvre werd gespeeld in de Onze-Lieve-Vrouwe Kerk van Laken (België) en in de Marienbasilika van Kevelaer (Duitsland).

     

  • - Orgelconcert Ansgar Schlei
    Orgelconcert Ansgar Schlei

    Orgelconcert Ansgar Schlei


    19 augustus 2021


    Zomeravond-orgelconcert door Ansgar Schlei

    Freytag-orgel
    Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
    Ballo del granduca

    Flentrop-orgel
    Johann Caspar Ferdinand Fischer (1656-1746)
    Praeludium septium

    Dieterich Buxtehude (1637-1707)
    Praeludium in g, BuxWV 149

    Walcker-orgel
    Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    Fantasie en fuga in a, BWV 904 (arr. Max Reger)

    Max Reger (1873-1916)
    Préludium en Fuga in d, WoO, Nr.4

    Margaretha Christina de Jong (geb. 1961)
    Sonate over psalm 121

    Over Ansgar Schlei
    De Duitse organist Ansgar Schlei studeerde kerkmuziek aan de Hochschule für Musik und Theater te Hannover bij Cornelius Schneider-Pungs en Pier Damiano Peretti (orgel), Gerrit Zitterbart (piano) en Hildebrandt Haake (koordirectie). Na het behalen van zijn A-diploma zette hij zijn orgelstudie voort bij Bine Katrine Bryndorf, Carlo Hommel, Ton Koopman, Michael Radulescu, Reinhold Richter en Harald Vogel.

    Naast zijn werkzaamheden als kerkmusicus in Springe/Deister en Hannover was Ansgar Schlei enige tijd organist van het ‘Christus-Pavillon’ op de wereldtentoonstelling EXPO te Hannover. Van 2001 tot 2006 was hij als cantor-organist verbonden aan de Petri-Pauli-Kirche in Bad Münder am Deister. Sinds 2006 is Ansgar Schlei als cantor-organist verbonden aan de Willibrordi-Dom in Wesel waar hij het Walcker-Marcussen-orgel bespeelt. Daarnaast is hij cantor-organist van de Evangelische kerk in de regio ’Rheinland‘ (District Wesel). In deze functie is hij tevens hoofd van de afdeling Kerkmuziek voor kerkmusici in de ‘Rheinland‘-regio.

    Schlei geeft concerten in Duitsland en daarbuiten. Zijn repertoire omvat composities uit alle stijlperioden, met in het bijzondere de muziek uit de 17e en 18e eeuw. Op het label Discantus verschenen een aantal orgelcd’s van Ansgar Schlei, met o.a. werken van Bach, Böhm, Clarke, Clerambault, Mendelssohn en Reger.

     

  • - Orgelconcert Erik Jan Eradus
    Orgelconcert Erik Jan Eradus

    Orgelconcert Erik Jan Eradus


    26 augustus 2021


    Zomeravond-orgelconcert door Erik Jan Eradus

    Walcker-orgel
    Max Reger (1873-1916)
    Introduction und Passacaglia in d, WoO, Nr.1

    Herbert Howells (1892-1983)
    Rhapsody in Des, Op.17 Nr.1

    Hendrik Andriessen (1892-1981)
    Premier Choral

    Charles Tournemire (1870-1939)
    Uit "L’Orgue Mystique No. 35": Offertoire - "In Assumptione B.M.V."

    Erik Jan Eradus
    Improvisatie

    Naji Hakim (geb. 1955)
    Le tombeau d’Olivier Messiaen:

    Over Erik Jan Eradus
    Erik Jan Eradus kreeg zijn eerste muzikale vorming aan de Koorschool St. Bavo in Haarlem. Hij studeerde orgel bij o.a. Bernard Bartelink, Jacques van Oortmerssen en Jean Boyer. Erik Jan is sinds 2018 titulair organist van de St. Josephkerk in Haarlem. Daarnaast is hij als organist verbonden aan de Onze-Lieve-Vrouwekerk en de Hofkerk in Amsterdam en de Cultuurkoepel in Heiloo.

    Erik Jan concerteert regelmatig in binnen- en buitenland en treedt ook op als (gast) dirigent van koren.

    Voor zijn verdienste voor de Franse muziek ontving Erik Jan in 2014 een zilveren medaille van de Société Académique d’Éducation et d’Éncouragement Arts-Sciences-Lettres in Parijs.

     

  • - Orgelconcert Jetty Podt
    Orgelconcert Jetty Podt

    Orgelconcert Jetty Podt


    2 september 2021

    Zomeravond-orgelconcert Jetty Podt

    Duitse koraalkunst

    Flentrop-orgel
    Dietrich Buxtehude (1637-1707)
    Passacaglia in d, BuxWV 161

    Freytag-orgel
    Johann Pachelbel (1653-1706)
    Variaties over "Was Gott tut, das ist wohlgetan"

    Walcker-orgel
    Georg Böhm (1661-1733)
    Vater unser im Himmelreich

    Franz Liszt (1811-1886)
    Gebet

    Max Reger (1873-1916)
    Vater unser im Himmelreich, Op.67

    Johann Sebastian Bach 1685-1750
    Préludium und Fuge in a, BWV 543
    Herzlich tut mich verlangen, BWV 727

    Max Reger
    Herzlich tut mich verlangen, Op.67

    Johannes Brahms (1833-1897)
    Herzlich tut mich verlangen, Op.122, Nr.10

    Felix Mendelssohn Bartoldy (1809-1847)
    Sonata, Op.65, No.2

    Over Jetty Podt
    Jetty Podt is stadsorganist van Nijmegen en organist aan de Stevenskerk. Zij bespeelt daar het beroemde König-orgel (1776) en de vier kleinere orgels. Zij maakte cd-opnamen op het König-orgel met werken van Maurice Duruflé, Jan Welmers en Franz Liszt. Deze laatste cd kwam uit 2013 uit en ontving hoge waarderingen in de vakpers.

    Jetty Podt gaf orgelconcerten in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Zwitserland en Brazilië. Zij maakt vaak bijzondere programma’s rond het orgel, bijvoorbeeld met literatuur en poëzie zoals het mirakelspel Mariken van Nieumeghen. In 2014 speelde zij een orgelconcert met spectaculaire video-mapping door Italiaanse lichtkunstenaars.

    In 2018 voerde zij de première uit van het grootschalige Licht en Donker VI van Jan Welmers, met een tournee in Enschede, Utrecht, Zutphen, Nijmegen en in het Orgelpark in Amsterdam. Daarnaast dirigeert zij kamerkoor Capella Cumerana, een liturgisch koor dat elke maand de choral evensong uitvoert in de Stevenskerk Nijmegen. Ook acteert zij in muzikale theatervoorstellingen rond het orgel.

    Als stadsorganist Jetty Podt actief met promotie activiteiten rond het orgel, zoals het project "Zaterdagmiddagmuziek in de Stevens".

    Meer informatie www.jettypodt.nl

     

     

  • - Orgelconcert Gijs van Schoonhoven (met film)
    Orgelconcert Gijs van Schoonhoven (met film)

    Orgelconcert Gijs van Schoonhoven (met film)


    9 september 2021


    Zomeravond-orgelconcert Gijs van Schoonhoven (met film)

    Over de film “Pantserkruiser Potjomkin”
    Rusland 1905, de matrozen aan boord van de machtige pantserkruiser Potemkin komen in opstand wanneer zij rot vlees voorgeschoteld krijgen. Onder aanvoering van matroos Vakulinchik groeit de opstand uit tot een muiterij waarbij de Potemkin koers zet naar Odessa. Daar sluit de bevolking zich aan bij de muitende matrozen en besluit het regeringsgebouw te bestormen. Op de trappen bij de haven worden de ongewapende opstandelingen in een ongelijke en bloedige strijd neergeslagen door de regeringstroepen. In een laatste wanhoopspoging vaart de Potemkin nog eenmaal uit om een allesbeslissende slag te leveren met de Russische vloot.

    Over Gijs van Schoonhoven
    Gijs van Schoonhoven (1953) studeerde orgel, kerkmuziek en muziektheorie aan het Arnhems Stedelijk Conservatorium. Docenten waren onder meer Bert Matter en Wim Kloppenburg. Hij is stadsorganist van Enschede en als docent orgel en kerkmuziek verbonden aan het ArtEZ-Conservatorium te Enschede. Daarnaast is Gijs kerkmusicus van het Medisch Spectrum Twente.

    In de loop der jaren heeft hij zijn medewerking verleend aan verschillende cd’s, radio- en televisieopnamen. Verder heeft hij een levendige concertpraktijk. Hij heeft meegewerkt aan de totstandkoming van diverse bundels met koraalvoorspelen bij het Liedboek voor de Kerken.

    Hij geeft workshops aan de conservatoria te Riga, Weimar, Sofia, Birmingham, Wroclaw en Lodz. Gijs heeft zich gespecialiseerd in het improviserend begeleiden van geluidloze films uit het begin van de 20e eeuw.

     

  • - Musica Vocale o.l.v. Rob Vermeulen
    Musica Vocale o.l.v. Rob Vermeulen

    Musica Vocale o.l.v. Rob Vermeulen


    10 oktober 2021

    Musica Vocale uit Wageningen olv Rob Vermeulen met Ein Deutsches Requiem van Johannes Brahms, uitvoering met

    Lenneke Ruiten, sopraan; Daniël Hermán Mostert, bariton; Wim Roelfsema, orgel; Martin Geessinck, pauken

     

    Over Brahms' Ein Deutsches Requiem

    De titel van Brahms’ Deutsches Requiem is misleidend. De tekst is weliswaar Duits, maar ìs het ook een Requiem (dodenmis)? Brahms selecteerde teksten uit het Oude en Nieuwe testament en maakte een religieus werk voor de concertpraktijk. Het Requiem is bedoeld als troostmuziek voor allen die geliefden te betreuren hebben en bezorgd zijn om de eindigheid van hun eigen bestaan. Het is een hooglied van de troost en heeft daardoor universele betekenis. Het monumentale Deutsches Requiem beleefde zijn première op 10 april 1868 in de Dom van het Noordduitse Bremen onder leiding van Brahms zelf. Met zijn lengte van zeventig minuten is het is Brahms’ langste compositie.

  • - Luthers Bach Ensemble - Famous Cantatas
    Luthers Bach Ensemble - Famous Cantatas

    Luthers Bach Ensemble - Famous Cantatas


    14 november 2021

    We zijn gehouden aan de coronamaatregelen:
    1. De coronatoegangstest met identiteitscontrole. We checken de QR-code op uw telefoon of de papieren versie.
    2. Digitale verkoop  van de tickets. Lukt het u niet om digitaal uw concert te boeken of kunt u niet internetbankieren? We helpen u graag. Mail naar info@stidomu.nl of bel met Reinoud Egberts op 06 53 67 17 15

     

     

     

     

     

     


    Luthers Bach Ensemble (ripiënisten, solisten & barok-orkest) o.l.v. Tymen Jan Bronda

    met Kristen Witmer (sopraan) | Gerben van der Werf (altus) | William Knight (tenor) | Marc Pantus (bas)

    Programma
    Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 140
    Herr Christ, der einge Gottessohn, BWV 96
    Wachet! betet! betet! wachet!, BWV 70 

    Bach schreef meer dan 300 vooral kerkelijke cantates (zangstukken) die tijdens de kerkdienst werden gebruikt. Enkele juweeltjes worden door het LBE op indringende wijze vertolkt, zoals ook door hen de afgelopen jaren in de Martinikerk te Doesburg de Matthäus en Johannes Passion werden uitgevoerd: dramatisch en expressief! 

    Het Luthers Bach Ensemble werd in 2006 opgericht vanuit de wens Bachcantates ten gehore te brengen op basis van de authentieke uitvoeringspraktijk. Het LBE stelt zich ten doel het publiek te betrekken bij de emotionele rijkdom en intense dramatiek van de barokmuziek, bij voorbeeld door scenische uitvoeringen. Dat sluit aan bij de opvattingen uit de tijd van Bach dat muziek via de emotie inzicht verschaft in de essentiële aspecten van het leven. 

    Praktische info
    - We zijn gehouden aan het hanteren van de coronacheck
    - Concert met pauze
    - Prijs inclusief een pauzedrankje

  • - Geannuleerd: Kerst-orgelconcert Gijs van Schoonhoven
    Geannuleerd: Kerst-orgelconcert Gijs van Schoonhoven

    Geannuleerd: Kerst-orgelconcert Gijs van Schoonhoven


    26 december 2021

    We zijn gehouden aan de coronamaatregelen:
    1. De coronatoegangstest met identiteitscontrole. We checken de QR-code op uw telefoon of de papieren versie.
    2. Digitale verkoop  van de tickets. Lukt het u niet om digitaal uw concert te boeken of kunt u niet internetbankieren? We helpen u graag. Mail naar info@stidomu.nl of bel met Reinoud Egberts op 06 53 67 17 15


     

    Op 2e Kerstdag, 26 december 2021, speelt Gijs van Schoonhoven de cyclus La Nativité du Seigneur van Olivier Messiaen: uitsluitend op het Walcker-orgel.

    De toegangsprijzen zijn € 12 en voor donateurs € 10.
    Dat concert is in samenwerking met het project Dromen als Messiaen. Die samenwerking houdt in dat er een lichtshow bijgevoegd wordt.

    Dit lees je op hun website www.dromenalsmessiaen.nl

    Wat als je klanken niet alleen hoort, maar ook ziet in kleur?
    De Franse organist en componist Olivier Messiaen verbond kleuren aan klanken wanneer hij zijn stukken componeerde. In ‘Dromen als Messiaen’ duik je voor even in deze bijzondere wereld waar klank en kleur samengaan. Stel je voor: een intense audiovisuele performance met verglijdende beelden en kleuren op het orgel zelf.

    Messiaens ‘La Nativité du Seigneur’, gebaseerd op het kerstverhaal, wordt uitgevoerd als nooit tevoren. De live-gegenereerde beelden zijn gebaseerd op de negen pasteltekeningen die de Franse schilder Charles Blanc-Gatti (1890-1966) maakte naar aanleiding van een van de eerste uitvoeringen van ‘La Nativité du Seigneur’ in 1936. Blanc-Gatti, die bevriend was met Messiaen, was een van de grondleggers van het Musicalisme, een kunststroming waarbij schilders theorieën over het verband tussen klank en kleur in praktijk brachten.

    De kleuranimaties in ‘Dromen als Messiaen’ worden gegenereerd op basis van de specifieke klankkleuren die bij elk orgel en bij elk stuk verschillend zijn. Zo is iedere uitvoering op elk orgel uniek. ‘Dromen als Messiaen’ wordt gerealiseerd door audiovisueel componist Marcel Wierckx, en musicus en beeldend kunstenaar Johan Luijmes, naar een idee van laatstgenoemde.

     

     

     

  • - Johannette Zomer - sopraan en Fred Jacobs - theorbe
    Johannette Zomer - sopraan en Fred Jacobs - theorbe

    Johannette Zomer - sopraan en Fred Jacobs - theorbe


    12 juni 2022

     

    PROGRAMMA -  Nuove Musiche

    Giulio Caccini  (1551 – 1618)
    Amor, io parto
    Vaga su spin’ascosa
    Al fonte al prato
    Amarilli mia bella

    Luigi Rossi  (ca. 1597 – 1653)
    A chi lasso credero
    Come è breve il gioir
    Amor s’io mi querelo

    Giovanni Girolamo Kapsperger   (ca. 1580-1651)  
    Preludio
    Passacaglia
    Dove mi lasci
    Già risi del mio mal
    Avrilla mia
    Figlio dormi

    Michel Lambert  (ca. 1610 – 1696)   
    Vous éprouver
    Ombre de mon amant
    Vos mépris chaque jour

    Charles Hurel  (fl. ca.1665-1692)  
    Pièces de théorbe in D groot:
    Prélude
    Courante
    Les Pellerins (JB Lully, Ballet royal, 1662)

    Nicholas Lanier   (1588 – 1666)  
    Mark how the blushful morn
    No more shall meads be deck’d with flowers

    Henry Purcell  (ca. 1659 – 1695)  
    Farewell all joy
    Music for a while

     

    JOHANNETTE ZOMER

    Na eerst enige jaren als microbiologisch analiste te hebben gewerkt, begon sopraan Johannette Zomer haar zangopleiding bij Charles van Tassel aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam, alwaar ze haar zij haar diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Sindsdien ontving ze coaching van Diane Forlano (London) en Marlena Malas (New York).

    Het repertoire van Johannette reikt van de Middeleeuwen tot en met de 20e eeuw, met als gevolg een zeer gevarieerde en omvangrijke concertpraktijk. Zij werkte daarom niet alleen met belangrijke barokspecialisten zoals Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Frans Brüggen, Thomas Hengelbrock, Ivor Bolton, Jordi Savall en René Jacobs, maar ook met dirigenten als Ivan Fischer, Jaap van Zweden, Daniel Harding, Valery Gergiev en Ed Spanjaard. Verder geeft Johannette regelmatig recitals met zowel theorbist Fred Jacob als forte-piano specialist Arthur Schoonderwoerd. Met Fred bereidt zij momenteel een Dowland recital voor.

    Haar operadebuut maakte zij bij de Nationale Reisopera in oktober 1996, toen ze de page Tebaldo vertolkte in Guiseppe Verdi's Don Carlo. Sindsdien stond zij meerdere malen op de operabühne in rollen als Belinda, Pamina, Euridice, Dalinda en Ilia maar ook als Mélisande en Amanda (uit Ligeti's 'Le Grand Macabre').

    In 2013 richtte zij haar eigen ensemble op, het Tulipa Consort, en heeft sindsdien op verschillende grote podia  in Europa haar voornamelijk 17e eeuwse programma’s mogen uitvoeren (o.a. Göttingen, Saintes, Amsterdam). In het voorjaar van 2016 kwam de eerste cd van het ensemble uit: LAUDATE!, met prachtige Canti Sacri van Antonio Vivaldi, en in het najaar van 2017 een BACH cd uit met duetten voor sopraan en hobo onder de naam JuSt BACH, in samenwerking met hoboïst Bart Schneemann (Channel Classics).

    En in 2016 richtte zij in haar woonplaats Zutphen een academie op, de Zomer Academie Zutphen, waarmee zij masterclasses, workshops, koorprojecten, meerdaagse muziekfestivals en operaproducties organiseert, zo een platform creëerend voor jonge professionals, studenten en amateur musici.

     

    FRED JACOBS

    Fred Jacobs studeerde luit en theorbe bij Anthony Bailes aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam.
    Hij is lid van The Gabrieli Consort and Players en het Barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging. Sinds1997 is hij als theorbist verbonden aan het   Monteverdi-ensemble van de Bayerische Staatsoper in München, dat in heel Europa naam maakte met zijn Monteverdi- en Cavalli-producties.

    Fred Jacobs treedt op met zangers als Johannette Zomer, Charles Daniels en Maarten Koningsberger en geeft recitals met o.a. gambiste Mieneke van der Velden en barokvioliste Lidewij van der Voort. Met hen maakte hij een groot aantal cd’s gewijd aan componisten als Caccini, Marais, Lambert en Kapsperger.
    Hij is medeoprichter van The Locke Consort, dat met zijn opnamen van Jenkins, Locke en Purcell naam maakte op het gebied van Engelse kamermuziek uit de 17e eeuw.

    Voor het Britse label Metronome nam hij het oeuvre voor theorbe op van Robert de Visée. Het tweede album in deze serie ontving een ‘outstanding nomination’ van het Britse International Record Review. In 2019 verscheen Virtù e Nobiltà, een cd met werken van de theorbe-virtuoos Giovanni Girolamo Kapsperger.

    Jacobs is veelvuldig te gast op belangrijke festivals voor oude muziek in Europa en de Verenigde Staten. Hij werkte met dirigenten als Gustav Leonhardt, Frans Brüggen, Christopher Hogwood, Ton Koopman, Ivor Bolton, Andrew Parrott, Marc Minkowski en Richard Egarr.

    Hij geeft masterclasses rond het Franse Air de Cour, het Engelse luitlied (o.m. met Emma Kirkby) en de Italiaanse monodie. Jacobs is als docent luit en theorbe verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam.
    Zijn onderzoek, publicaties en lezingen richten zich op verschillende aspecten van de luit en theorbe in de 17eeeuw.

  • - Wilbert Berendsen, orgel
    Wilbert Berendsen, orgel

    Wilbert Berendsen, orgel


    21 juli 2022

     

    Het programma

    Flentrop-orgel

    Johann Sebastian Bach (1685-1750) Concerto in a (naar Vivaldi), BWV 593
    - Allegro
    - Adagio
    - Allegro

    Freytag-orgel

    Jean Langlais
    (1907-1991) uit "24 Pièces pour Orgue ou Harmonium":
    Ricercare
    Scherzetto

    Walcker-orgel

    Charles Tournemire (1870-1939) Fantaisie-Choral, Op. 56: Office No. 25 

    Nicolas de Grigny (1672-1703) uit "Premier Livre d’Orgue":
    Veni Creator en taille à 5
    Fugue à 5
    Duo
    Récit de cromorne
    Dialogue sur les grands Jeux

    Wilbert Berendsen
    (geboren 1971) Prelude on “Veni Creator Spiritus” (2022)
    Choral-Meditation on “Veni Creator Spiritus” (2021)

    ChoraCésar Franck
    (1822-1890)
    Cantabile
    Troisième choral


    De organist

    Wilbert Berendsen (1971) is cantor-organist van de Martinikerk en Stadsorganist te Doesburg. Hij behaalde zijn UM-diploma in 1997 na een studie bij Hans van Nieuwkoop aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Hij volgde een applicatieopleiding Koordirectie in 2001 en behaalde het Master-diploma op de Beiaard in 2020 bij Frans Haagen. Wilbert was finalist bij diverse concoursen op orgel en beiaard tot 2016.

    Hij is getrouwd, heeft twee kinderen, woont in Vorden en is vaak op Terschelling te vinden. Naast zijn werk als uitvoerend- en kerkmusicus is hij een kundig muziekgraveur en werkt hij sinds 2021 als software engineer bij Johannus in Ede.

  • - Bert van Stam, orgel
    Bert van Stam, orgel

    Bert van Stam, orgel


    28 juli 2022

    HET PROGRAMMA

    Flentrop-orgel

    Johann Sebastian Bach
    (1685-1750) Sonate No. 2 in c, BWV 526

    - Vivace

    - Largo

    - Allegro

    Freytag-orgel

    Kees Wisse
    (Geboren 1970) 7 X Modern & Devoot (Selectie)

    Walcker-orgel

    César Franck
    (1822-1890) Deuxième choral

    Bert van Stam
    (Geboren 1989) Toccata 'Lobt Gott den Herrn, ihr Heiden all'

    Franz Liszt
    (1811-1886) Präludium und Fuge über den Namen
    B-A-C-H (Versie 1855)

     

    DE ORGANIST
    Bert van Stam (1989)
    werd op 15-jarige leeftijd toegelaten tot de Jong Talent-klas van het Rotterdams Conservatorium, als leerling van Bernard Winsemius. Aansluitend volgde de bachelor en master orgel (bij Ben van Oosten) en improvisatie (bij Hayo Boerema). Daarnaast studeerde hij kerkmuziek en continuo. In 2013 rondde hij dit alles met hoge cijfers af.Van Stam won de derde prijs op het Govert van Wijn Concours in Maassluis in 2007, de tweede en publieksprijs op het 14e Internationaal César Franck Concours (2013), de tweede Sweelinck-Müllerprijs 2014 en de derde prijs op het 15e Internationaal César Franck Concours (2017).Sinds 2018 is Van Stam de hoofdorganist in de Maranathakerk in Den Haag. Op het Mense Ruiter-orgel (1952, IIP/23) van deze kerk nam hij zijn eerste CD ‘Sprezzatura’ (2019) op. In 2021 bracht hij zijn tweede album ‘La Belle Époque’ uit, opgenomen op het Franssen-orgel in de Elandstraatkerk in Den Haag. Composities van hem zijn verschenen in De Orgelvriend en Muziek & Liturgie en worden uitgegeven bij Valeur Ajoutée. Naast deze muzikale activiteiten werkt Van Stam als software-ontwikkelaar.

  • - Elmar Lehnen (D), orgel
    Elmar Lehnen (D), orgel

    Elmar Lehnen (D), orgel


    4 augustus 2022

    (i.s.m. Stichting Vox Humana)

    HET PROGRAMMA

    Walcker-orgel

    Johann Sebastian Bach
    (1685-1750)Wo soll ich fliehen hin, BWV 646

    Joseph Jongen (1873-1953) Sonate Eroïca, Op. 94

    Johann Sebastian Bach Wer nun den lieben Gott läßt walten, BWV 647

    César Franck
    (1822-1890) Premier choral

    Johann Sebastian Bach Kommst du nun, Jesu, vom Himmel herunter, BWV 650

    Elmar Lehnen
    (Geboren 1965) Improvisatie

    DE ORGANIST
    Elmar Lehnen
    , geboren in Hinsbeck aan de Nederrijn, kreeg zijn eerste orgellessen van Wolfgang Seifen. Hij voltooide zijn studie kerkmuziek aan de kerkmuziekschool St. Gregorius-Haus in Aken, waar hij later orgel en koordirectie doceerde. Verdere studie leidde hem naar de Schola Cantorum in Parijs, naar Jean-Paul Imbert. Hier behaalde hij zijn “Diplôme de concert” met onderscheiding. 

    Na tien jaar als cantor van de parochie St. Anna in Mönchengladbach-Windberg, werd hij in oktober 2000 benoemd tot organist van de Marien-basilika in Kevelaer. Sinds januari 2004 leidt hij het koor KALOBRHI in Nettetal en van 2008 tot 2012 het basiliekkoor en het basiliekorkest in Kevelaer en sinds 2008 het koperorkest van de muziekvereniging in Kevelaer. 

    Centraal in zijn werk staat de samenwerking met de trombonist Hansjörg Fink en het vocaal ensemble Consonanz à 4, waarbij hij ook als componist actief is. Het hoogtepunt van zijn compositorische werk is ongetwijfeld het grote mysteriespel “Mensch! Maria!“ voor symfonieorkest, koor en solisten, dat in 2017 in Kevelaer in première ging. 

    De dagelijkse muzikale vormgeving van de liturgie, die in het bedevaartsoord elke dag plechtig is, blijft hem naast zijn levendige concertactiviteiten in binnen- en buitenland het meest dierbaar.

     

  • - Berry van Berkum, orgel
    Berry van Berkum, orgel

    Berry van Berkum, orgel


    11 augustus 2022

     

    HET PROGRAMMA

    Flentrop-orgel

    Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) Präludium in G 

    Johann Sebastian Bach
    (1685-1750)

    Air (Transcriptie Sigfrid Karg-Elert) 

    Walcker-orgel 

    Toon Hagen
    (Geboren 1959) Vater unser im Himmelreich

    César Franck
    (1822-1890)Prière

    Olivier Messiaen
    (1908-1992) uit "Messe de la Pentecote": Offertoire 

    Louis Vierne
    (1870-1937) Hymne au soleil

    Arvo Pärt
    (Geboren 1935) Trivium

    Willem Tanke
    (Geboren1959)

    Birds, drums & signalas

    Jan Welmers
    (1937-2022) Litanie 

     

    DE ORGANIST

    Berry van Berkum studeerde orgel, improvisatie en piano aan het conservatorium te Arnhem. Hij behaalde meerdere malen prijzen op internationale orgelconcoursen (o.a. bij het Dollard Festival D). Hij is als solist te beluisteren op verschillende CD’s met werken van Bach, Böhm, Frescobaldi, Messiaen en Welmers.

    Als improvisator is hij actief op het gebied van jazz en filmbegeleiding. Hij speelt regelmatig bij zwijgende films in kerken en theaters.

    Van Berkum concerteerde als solist met muziek van Bach tot Messiaen in Europa en de Verenigde Staten. Hij gaf masterclasses improvisatie in binnen- en buitenland.

    In 2011 werd hij benoemd als organist van de Nicolaïkerk te Utrecht en als artistiek adviseur van de Stichting Culturele Evenementen Nicolaïkerk. Sinds 2017 is hij tevens organist van de Dominicanenkerk te Zwolle.

    Daarnaast is hij sinds 2000 werkzaam als componist.

     

  • - Everhard Zwart, orgel
    Everhard Zwart, orgel

    Everhard Zwart, orgel


    18 augustus 2022

    HET PROGRAMMA

    Walcker-orgel

    Hendrik Andriessen
    (1892-1981) Deuxième choral

    Johann Sebastian Bach
    (1685-1750) Präludium und Fuge in a, BWV 543

    Karl Hoyer 

    (1891-1936) Einleitung, Variationen und Fuge über den Choral "Jerusalem, du hochgebaute

    Stadt”

    Max Reger
    (1873-1916) Melodia 

    Josef Renner jr.
    (1868-1934)Thema mit Variationen

    Aivars Kaléjs (Geboren 1951)
    Toccata "Allein Gott in der Höh’ sei Ehr"

    DE ORGANIST

    Everhard Zwart (1958), ontving op jonge leeftijd zijn eerste orgellessen van zijn vader, Willem Hendrik Zwart – organist van de Bovenkerk te Kampen – waarna hij al spoedig deze lessen (koraalspel en literatuur) vervolgde bij Feike Asma – organist te Maassluis. Na het behalen van zijn gymnasiumdiploma studeerde hij aan het conservatorium, eerst te Utrecht, daarna te Rotterdam, waar hij in 1983 met goed gevolg afstudeerde. Hij was sinds 1979 verbonden als organist aan de Gereformeerde Bergsingelkerk te Rotterdam. Na zijn afstuderen werd hij in 1983 en 1984 uitgenodigd om, in respectievelijk Rotterdam en Parijs, de internationale meestercursussen (interpretatie en improvisatie) te volgen bij de bekende Franse orgelvirtuoos Jean Guillou. In 1987 studeerde hij bij de Duitse organist Günther Kaunzinger te Würzburg (Orgelsymfonieën van Widor en Vierne en improvisatie). Daarnaast studeerde hij een aantal jaren Muziek-wetenschappen aan de Universiteit van Utrecht. Zijn eerste orgelconcert gaf hij in de zomer van 1979 in de Ned.Herv.kerk te Zandvoort. Zijn internationale debuut als concertorganist maakte Everhard Zwart in 1983 te Barcelona (Spanje), waarna hij regelmatig concerteerde in verschillende landen van Europa. In 1987 werd hij hoofdorganist van de Nederlands Hervormde Nieuwe Westerkerk te Capelle aan den IJssel.

  • - Petra Veenswijk, orgel
    Petra Veenswijk, orgel

    Petra Veenswijk, orgel


    25 augustus 2022

     

     

     

     

     

     

     

    HET PROGRAMMA

    Freytag-orgel

    Camphuysen Manuscript
    (begin 17e eeuw) Daphne (3 verzen)

    Flentrop-orgel

    Johann Sebastian Bach
    (1685-1750)
    Präludium und Fuge in d, BWV 539

    Walcker-orgel

    Josef Rheinberger 

    (1839-1901) uit "Sonate No. 10, Op. 146": Präludium 

    und Fuge

    Robert Schumann 

    (1810-1856) Etude 5 en forme de canon, Op. 56

    César Franck 

    (1822-1890) Fantaisie en la 

    Charles-Marie Widor 

    (1844-1937) uit "Symphonie No. 6, Op. 42": Intermezzo                              

    Joseph Bonnet 

    (1884-1944) Variations de Concert, Op. 1                

    Henri Mulet 

    (1878-1967) Carillon-Sortie

    DE ORGANIST

    Petra Veenswijk studeerde orgel en klavecimbel aan het Rotterdams conservatorium. Zij behaalde het diploma uitvoerend musicus orgel in 1989 bij André Verwoerd, en Bernard Winsemius, en docerend musicus klavecimbel in 1990 bij David Collyer. In 1985 won zij het Nationaal Orgelconcours te Leiden in de categorie “muziek van de twintigste eeuw”. Met een beurs van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap volgde zij na haar diplomering een jaar lang interpretatielessen bij Daniël Roth te Parijs. Petra vervolgde haar studie in Parijs aan het "Conservatoire National de Région" te Parijs bij Marie- Louise Jaquet- Langlais en Jean Langlais. Deze studie bekroonde zij met de "Prix d' Excellence" (1991). In de jaren 1989- 1991 volgde zij diverse interpretatie- cursussen aan de Schola Cantorum.Als Internationaal concertorganist geeft zij jaarlijks een groot aantal concerten in binnen- en buitenland. Haar repertoire omvat het gehele orgeloeuvre van oude tot en met de hedendaagse orgelliteratuur, met een speciale voorkeur voor het Frans symfonisch repertoire.

    Sinds 1987 is zij als organist verbonden aan de Maria van Jessekerk te Delft en vanaf 1994 combineert zij de functie van organist/dirigent

  • - Peter van de Velde (B), orgel
    Peter van de Velde (B), orgel

    Peter van de Velde (B), orgel


    1 september 2022

    HET PROGRAMMA

    Walcker-orgel 

    Johann Sebastian Bach
    (1685-1750) Präludium und Fuge in e, BWV 548 (Ed. Karl Straube, 1873-1950)

    Komm, süßer Tod, BWV 478 (Transcriptie Virgil Fox, 1912-1980)

    Fantasia in G (Pièce d’orgue), BWV 572 (Ed. Marcel Dupré)

    Richard Wagner
    (1813-1883) Vorspiel zu Parsifal (Transcriptie: Sigfrid Karg-Elert, (1877-1933)

    Franz Liszt
    (1811-1886) Präludium und Fuge über den Namen B-A-C-H

    DE ORGANIST
    Peter Van de Velde
    groeide op in Doel (België). Hij begon er op negenjarige leeftijd als autodidact met orgelstudies en op zijn twaalfde was hij actief als organist in de plaatselijke kerk.In de Antwerpse kunsthumaniora kreeg hij op zijn zestiende zijn eerste muziek-onderricht. Hij studeerde er af met grootste onderscheiding en vervolgde zijn studies aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium. Daar behaalde hij in 1996 het Meesterdiploma als laatste leerling van Stanislas Deriemaeker. Begin 2002 werd Peter Van de Velde benoemd tot organist-titularis van de Antwerpse kathedraal waar hij sinds 2020 ook muziekdirecteur is. Hij is als organist ook verbonden aan de Antwerpse Sint-Michielskerk. Als concertorganist is Peter Van de Velde regelmatig te gast op gerenommeerde orgelfestivals in binnen- en buitenland. Hij concerteerde al in de meeste Europese landen en ook in Rusland, Japan, Egypte, Canada, de Verenigde Staten en op de Filipijnen. Zijn repertoire omvat alle stijlen, maar hij is vooral bekend als ambassadeur van de Belgische muziek, die hij vaak op het programma zet.

  • - Gijs van Schoonhoven, orgel
    Gijs van Schoonhoven, orgel

    Gijs van Schoonhoven, orgel


    8 september 2022

    HET PROGRAMMA

    Walcker-orgel

    Improvisaties bij de stomme film
    Tartuffe (1926)

    Tartuffe is een Duitse stomme film, geproduceerd door Erich Pommer in 1926. De film is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Molière. De regisseurs hebben het basisplot in tact gehouden, maar hebben zich voornamelijk geconcentreerd op de personages van Orgon, de brave huisvader, die zich laat manipuleren door geloofsfanaticus(!). Tartuffe, die flirt met Elmire, de vrouw van Orgon.
    Ze introduceerden ook een framing-techniek, waarbij het verhaal een film-in-een-film wordt (zoals ook bij een raamvertelling). Een jonge acteur waarschuwt zijn grootvader voor diens kwaadaardige huishoudster.


    DE ORGANIST
    Gijs van Schoonhoven (1953) studeerde orgel, kerkmuziek en muziektheorie aan het Arnhems Stedelijk Conservatorium. Docenten waren onder meer Bert Matter en Wim Kloppenburg. Hij is stadsorganist van Enschede en als docent orgel en kerkmuziek verbonden aan het ArtEZ-Conservatorium te Enschede. Daarnaast is Gijs kerkmusicus van het Medisch Spectrum Twente. 

    In de loop der jaren heeft hij zijn medewerking verleend aan verschillende cd’s, radio- en televisieopnamen. Verder heeft hij een levendige concertpraktijk. Hij heeft meegewerkt aan de totstandkoming van diverse bundels met koraalvoorspelen bij het Liedboek voor de Kerken.  

    Hij geeft workshops aan de conservatoria te Riga, Weimar, Sofia, Birmingham, Wroclaw en Lodz. Gijs heeft zich gespecialiseerd in het improviserend begeleiden van geluidloze films uit het begin van de 20e eeuw.

  • - Barok Ensemble Armonico Tributo
    Barok Ensemble Armonico Tributo

    Barok Ensemble Armonico Tributo


    25 september 2022

    De musici
    Het Ensemble Armonico Tributo (= Eerbetoon aan de Harmonie) bestaat uit zes oude muziekspecialisten, die zich in Corona tijd hebben verenigd om de passie voor oude muziek te blijven delen. De leden van het gezelschap hebben allen gestudeerd aan gerenommeerde conservatoria in binnen- en buitenland. Zij streven ernaar ook minder vaak uitgevoerde meesterwerken ten gehore te brengen. De musici zullen zich zelf aan ons voorstellen en een korte toelichting geven op het programma.

    De muziek
    In 1724 publiceerde François Couperin een verzameling instrumentale werken onder de titel Les Goûts-Réünis. Deze titel was programmatisch omdat hij een voorstander was van de 'gemengde smaak', de vermenging van elementen uit de Franse en Italiaanse stijl. In Duitsland deden verschillende componisten hetzelfde: ze verwerkten in hun muziek verschillende buitenlandse stijlen. De eerste pleitbezorger van de 'gemengde smaak' was Georg Muffat. Zijn motivatie was ook van politieke aard. "De oorlogszuchtige wapens en hun oorzaken zijn verre van mij; de noten, strijkers en mooie muzikale geluiden zijn mijn dagelijkse bekommernis, en terwijl ik de Franse stijl meng met die van de Duitsers en de Italianen, voer ik geen oorlog, maar waarschijnlijk geef aan die mensen een voorbeeld van gewenste harmonie en zoete vrede".

    Het programma 

    Girolamo Frescobaldi (1583-1643)

    Canzon prima a 4, Canto Alto Tenor Basso ‘Sopra Rugier’

    Canzon seconda a 4, Canto Alto Tenor Basso ‘Sopra Romanesca’

    William Lawes (1602-1645)

    Royall Consort nr. 9 in F:

    Pavin-Aire-Alman-Corant-Alman 2-Corant 2-Saraband

    Royall Consort nr. 6 in D:

    Fantazy-Aire-Alman-Corant-Ecco-Aire Moriss

    Pauze

    Bernardo Storace (1637-1707)

    Aria sopra La Spagnoletta (orgel solo)

    Georg Muffat (1653-1704)

    Sonate 1 uit Armonico Tributo:

    Grave-Allegro e presto-Allemanda-Grave-Gavotte-Grave-Menuet

    Georg Friedrich Händel (1685-1759)

    Orgelconcert nr. 3 in g

    Adagio-allegro-adagio-allegro


    De componisten

    Girolamo Frescobaldi (1583-1643) was een Italiaans componist en organist in de Renaissance en vroege barok. Hij werkte voornamelijk in Rome als organist van de Sint Pieter aldaar. Zijn invloed op de ontwikkeling van de klaviermuziek is zeer groot geweest. Zijn naam leeft tot op de dag ook voort als naam van een beroemd Italiaans wijnhuis.

    William Lawes (1602-1645) kwam uit een muzikale familie; zijn talent werd snel ontdekt, zodat hij al jong in de leer mocht bij John Coprario, een hoog aangeschreven componist uit die tijd. Koning Karel I van Engeland was een studiegenoot van Lawes, met wie hij dikwijls musiceerde. In 1635 werd hij tot hof- componist benoemd. Zijn muziek is tot lang na zijn dood geprezen als behorend tot de beste Engelse barokmuziek. De reeks consort suites was gericht op een groot publiek en is daarom relatief eenvoudig van structuur. De werken zijn opgebouwd naar Italiaans model en munten uit in harmonische elegantie.

    Bernardo Storace (1637-1707) was een Italiaans componist over wiens leven bijna niets bekend is. Hij was zeer geïnteresseerd in variatievormen; de gespeelde Aria sopra La Spagnoletta bevat patronen van 24 maten en is gebaseerd op een 16e -eeuws Florentijns manuscript.

    Georg Muffat (1653-1704) werd geboren in de Franse Alpen en studeerde in Parijs bij Lully,; hij werd tevens opgeleid in Jezuïetencolleges en studeerde rechten in Ingolstadt. Daarna concentreerde hij zich helemaal op de muziek en werkte hij als musicus in Wenen, Praag en Salzburg (1678).  In Rome maakte hij kennis met Corelli en diens concerti grossi. Door al deze ervaringen werd zijn stijl een versmelting van Franse, Duitse en Italiaanse elementen, waardoor hij wel een kosmopoliet van de muziek wordt genoemd.

    Georg Friedrich Händel (1685-1759) werd in Halle geboren in het zelfde jaar als J.S. Bach, niet ver van diens geboorteplaats Eisenach. Toch hebben zij elkaar nooit ontmoet! Bach had grote bewondering voor Händel, maar dat was niet wederzijds. Händel vertrok op 18 jarige leeftijd naar Hamburg, waar hij groot succes oogstte met zijn eerste opera. Hij reisde 3 jaar later af naar Florence nadat hij kennis gemaakt had met een Florentijnse prins uit de Medici familie! Daar maakte hij kennis met de Italiaanse  muziek die op dat moment toonaangevend was in Europa. Vier jaar later was zijn roem internationaal gevestigd en was zijn muziekstijl diep doordrongen van zuidelijk temperament en Italiaanse lyriek.